Vin med bokstavskombination AB&D lanseras i liten skala

Andra vinet och bokstaven som släpps nu i Sverige är bokstaven K som i Kit & Kaboodle som är en härlig blend från Alpha Box and Dice med druvor både från Mclaren Vale och Langhorne Creek. Cabernet Sauvignon har lagrats upp till 1 år på gamla och nya fat. Barbera 2 år på gamla barriquer. Montepulciano bara på ståltank. En skön kombination an frukt, struktur och syra. Välbalanserat och medelfylligt.Eller så kan man förklara med några coola ord som producenten själv utrycker det:

Looks Like... The Three Tenors on holiday.

Feels Like… Winning a lottery

Smells Like… Nonna´s long lunch

Tastes Like… Red cherry, light pepper, Cabernet tannins.

• Känns som att vi har dragit vinstlotten med Sverige då vi ytteligare fått in ett av våra viner på Systembolagets hylla, vi släppte vårt första vin i februari och nu igen i april , det är superkul och vi är mycket glada att även vi som är små får möjlighet att nå ut med våra viner till nya konsumenter, avslutar Justin Fairweather, Exportansvarig på Alpha Bix & Dice.

Viner utan gränser, regionala sorter eller stilar, det är vad Alpha Box & Dice handlar om. 2008 startades denna idé av bröderna Justin & Dylan i Mclaren Vale och tillsammans med vinmakaren Justin som har arbetat världen över i bla Italien, Frankrike, Moldavien och producerat mängder av stilar på olika druvsorter. Väl hemma i Mclaren Vale så födes idén med ett alfabet av vin.

Viner som skall vara annourlunda ett så kallat ”Mikrovinhus”,stilar som skall väcka nyfikenhet. Varje vin har sin egen personliga prägel med fokusering på fruktighet och produceras i små volymer. Druvsorter blandas från olika regioner och expriminteras med, idag så har de över 20 olika typer av druvsorter att arbeta med. Justin köper bara toppkvalitet på sina druvor och som han själv alltid väljer ut.

AB&D kommer att fortsätta att bocka av nya viner och blandningar enligt alfabetet och sprida, inspirera och överraska.

Kit & Kaboodle kommer att finnas på utvalda Systembolagsbutiker och släpps 7 April på Exklusiva sortiment med en volym av 900 flaskor

Art nr 99381 Kit & Kaboodle 2014 156,00 kr

För mer information vänligen kontakta:

Björn Malré

Brand Manager Wines & Spirits

Haugen- Gruppen AB

Mobile +46 70-717 99 09

Email: Bjorn.malre@haugen-gruppen.se

• Livsstil

• exklusiva sortimentet
  • nyhet
  • haugen-gruppen
  • wine
  • vin
  • australien
  • rött vin
  • systembolaget

Haugen-Gruppen är ett av Nordens starkaste dagligvarubolag som marknadsför och säljer internationellt välkända och starka varumärken. Vi berikar matkulturen och dryckeskulturen i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island med internationella smaker och trender. Vår målsättning är att vara ledande i att introducera samt vidareutveckla spännande varumärken för både dagligvarumarknaden, restaurang och storhushåll. Vi strävar efter marknadsledarskap i samtliga kategorier vi är verksamma inom.