Arkivbild, knaggrockeunge på Havets Hus

Akvarier från hela norden samlas på Havets Hus nästa vecka

23-25 oktober kommer representanter från akvarierelaterade verksamheter i Sverige, Norge och Danmark att samlas i Lysekil för att diskutera bevarandefrågor.

Det är Havets Hus och Världsnaturfonden WWF som bjuder in. Förutom bevarande av den biologiska mångfalden i havet kommer även marin pedagogik att diskuteras. Syftet med mötet är att dela erfarenheter för att ytterligare stärka arbetet för bevarande av havet.

Delar av programmet sker inne i Gullmarssalen på Havets Hus och besökarna har möjlighet att vara med och lyssna. På torsdag förmiddag avhandlas olika bevarandeprojekt och fredag förmiddag är det dags för marin pedagogik.

För frågor kontakta:
Helen Sköld, Akvariechef Havets Hus, Helen.sköld@havetshus.se, 0523-668164.
Världsnaturfonden WWFs pressteam, press@wwf.se, tel. 08-546 57 500.

Om Havets Hus och projektet
Havets Hus arbetar aktivt för att öka kunskapen om haven, havens arter och hur vi människor kan agera mer hållbart i vår vardag för att stötta miljön och haven. Sedan 2003 föder Havets Hus upp och släpper ut märkta småfläckiga rödhajar. Bevarandeprojektet ska stärka det lokala beståndet, öka kunskapen om hajen och informera om hajars utsatta situation i världen. Arbetet sker sedan 2015 i samarbete med Världsnaturfonden WWF.
Läs mer på http://www.havetshus.se/akvariet/bevarande/

Om Världsnaturfonden WWF
Världsnaturfonden WWF arbetar för att skydda de mest hotade och unika arterna och livsmiljöerna på planeten. WWF arbetar också för att mänskligheten ska fördela jordens resurser rättvist och använda dem på ett hållbart sätt. WWF finns i över 100 länder, har fler än fem miljoner supportar och driver tusentals projekt inom allt från bekämpning av illegal jakt/fiske till klimatsmarta energilösningar.
Läs mer på www.wwf.se