Den 12 februari invigs en modell av världsunik Sillkung på Havets Hus

En avgjutning av förra årets sensationsfynd, sillkungen, har fått färg och rekonstruerats. Lördagen den 12 februari kl 11.30 invigs den av mannen som gjorde fyndet, Kurt Ove Eriksson från Bovallstrand. Passande nog har modellen inkluderats i Havets Hus utställning om havsmonster som pågår året ut.

En lördag i maj förra året hittade Kurt Ove Eriksson ett mystiskt föremål i vattenbrynet nedanför sin sjöbod i Bovallstrand i Bohuslän. Han trodde först att det var en plastbit . Föga anade han att fisken han hade framför sig inte hade påträffats i svenska vatten på över 130 år. Kurt Ove kontaktade Havets Hus i Lysekil för att få hjälp med identifieringen av fisken.  Det konstaterades att det rörde sig om en sillkung. Nyheten spreds som en löpeld över världen och forskare från många olika länder kontaktade Havets Hus för att få veta mer. Världens äldsta och största nyhetsbyrå ,AP, Associated Press, hade nyheten som en av sina bästsäljare på ett av kontoren den dagen.

Sillkung, Regalecus glesne, är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång! Den finns i alla oceaner men påträffas mycket sällan levande, oftast bara några få gånger per år. De flesta har hittats uppspolade på stränderna i Mexico och Japan. Man vet inte mycket om sillkungen men man tror att de lever från ytan ner till ca 1000 meters djup. Den har fått sitt namn efter att den enligt nordisk folktro simmade först i sillstimmet och förutspådde rikliga fångster. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var 1879!

Modellen är tillverkad av Bo Wessman som kommer att närvara vid invigningen för att berätta om sitt arbete.

Bilder kan laddas ner från hemsidan www.havetshus.se.

Om Havets Hus
Havets Hus visar livet i Västerhavet, i huvudsak Skagerrak och Kattegatt. Över 100 djurarter finns i ca 40 akvarier varav ett tunnelakvarium som besökarna kan gå igenom. Många aktiviteter pågår under året som över 80 000 gäster tar del av. Varje sommar märks och släpps egenuppfödda småfläckiga rödhajar ut i det fria. Havets Hus är också delaktigt i andra forskningsprojekt såsom försöken att återetablera stationär torsk i kustvattnen utan för Lysekil

Havets Hus öppnade 1993 och ingick från början i Lysekils kommun. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB” som sedan 2009 ägs av Lysekil Stadshus AB och som i sin tur ägs av Lysekils kommun.

Läs mer om Havets Hus: www.havetshus.se

Om Lysekil
Havets Hus ligger i Lysekil. Lysekils kommun är en kommun i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän. Centralort är Lysekil. Kommunen består dels av Stångenäset och dels av Skaftö. Lysekil ligger längst ut på Stångenäset vid inloppet till Gullmarsfjorden och är sedan mitten av 1800-talet en populär badort. Numera också känd för Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra klippor. Förutom den viktiga turismen omfattas näringslivet av bland annat fiskindustri, marin forskning och petrokemisk industri.

Läs mer om Lysekil på http://www.vastsverige.com/lysekil eller www.lysekil.se

Läs mer om Bosses fisk: www.bossesfisk.se.

Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet   Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

På Havets Hus hemsida www.havetshus.se, finns årsredovisning att ladda ner under fliken dokument och protokoll.