Havets Hus planterar ut hajar!

Lysekil 2009-07-08

Havets Hus planterar ut hajar!

Den 15:e juli kl 15:00 är det dags för några av Havets Hus småfläckiga rödhajar att flytta ut i havet. Det är fyra stycken hajar som nu ska få prova fenorna på egen hand. Hajarna är födda och uppvuxna på Havets Hus och föräldrarna och småsyskonen får stanna kvar i anläggningen. Hajarna är märkta för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever.

Även om småfläckig rödhaj är en av de vanligaste hajarterna i svenska vatten vet man väldigt lite om den och arten är uppsatt på den svenska rödlistan i gruppen DD - kunskapsbrist. Det betyder att de bedöms höra till de hotade arterna men är svår att klassa på grund av att man vet för lite.

Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster.

På Havets Hus i Lysekil lever ett stort antal småfläckiga rödhajar i olika åldrar. Arten lägger ägg, till skillnad mot många andra hajarter som föder levande ungar. Äggläggningen sker året om, och äggen tas omhand på Havets Hus och kläcks i speciella kläckningsakvarier. Det tar omkring 9 månader för ett ägg att kläckas och ut kommer en ca 10 cm lång unge som legat dubbelvikt i ägget de sista veckorna.

Den småfläckiga rödhajen är en bottenlevande hajart som livnär sig på bottendjur som blötdjur, kräftdjur, havsborstmaskar och småfisk. På Havets Hus utfodras de med sill, räkor, musslor och bläckfisk. Den småfläckiga rödhajen är nattaktiv, och eftersom hajar är kända för att ha ett utmärkt luktsinne är det mycket troligt att de till stor del finner sin föda med hjälp av luktsinnet. Den småfläckiga rödhajen har dock förhållandevis stora ögon som tyder på att de har förmåga att urskilja föremål även vid mycket svagt ljus.

Sedan 2004 är det förbjudet att fånga och landa småfläckig rödhaj men man har alltid rätt att landa märkt fisk! Men det bästa är förstås om hajen är i så gott skicka att man kan skriva upp märkets nummer, längdmäta hajen och sedan släppa tillbaka den i havet igen. Givetvis måste man också notera var man fick upp den.

Om man sedan rapporterar in denna information till Havets Hus eller Fiskeriverket får man en trisslott och ett årskort på Havets Hus som tack för hjälpen.

PROGRAM 15 JULI 2009

15.00 Hajarna släpps ut i havet framför Havets Hus

Läs mer om Havets Hus på www.havetshus.se

Mer information, kontakta:

Emma Nohrén, marinbiolog

0523-668164, emma.nohren@havetshus.se

För bilder, kontakta:

Roger Jansson, Havets Hus

0523-668162, roger.jansson@havetshus.se

För mer information om Havets Hus:

Michael Johansson, VD

0523-668166, michael johansson@havetshus.se