Hummer i fokus på Havets Hus i helgen

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2017 08:58 CEST

Hummer på Havets Hus

Nya regler för hummerfiske och främmande humrar i våra vatten är något av det som Havets Hus kommer att fokusera på i helgen. Därutöver finns chans till riktig närkontakt med en av akvariets egna humrar.

De nya regler som trätt i kraft inför årets hummerfiske innebär bland annat att färre redskap får användas, fiskesäsongen är kortad, ökad minimått för fångsten och flyktöppningarna måste vara större än tidigare. Detaljer om detta finna att läsa på Havs- och vattenmyndighetens hemsida https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/sport--och-fritidsfiske/fiskeregler/regler-och-information-till-skydd-av-arter/hummerfiske---regler.html

Ett roligare sätt att skaffa sig kunskapen om de nya reglerna är att besöka Havets Hus. Kl 11 på lördag och söndag är tiden att passa för det.

Helgen ägnas också åt att uppmärksamma förekomsten av amerikansk hummer i våra vatten. Amerikansk hummer saknar vita prickar på skalet samt är ljusare och har inte helt svarta stjärtplattor. Får man upp en amerikansk hummer ska det rapporteras till Havsfiskelaboratoriet i Lysekil.

Hela programmet den 23 och 24 september

11.00 Hummerfiske

Vi går igenom de nya reglerna för hummerfiske, samt förklarar hur man skiljer på europeisk och amerikansk hummer

12.00 Filmvisning – om hummerfiske i Bohuslän

13.00 Fiskdamm för alla barn

14.00 Klappa hummern i klappakvariet

Känn på och lär er mer om några av våra olika kräftdjur

15.00 Filmvisning– om hummerfiske i Bohuslän

Pysselbordet står framme hela helgen.

Kommentarer (0)