Skäggigt värre på Havets Hus

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 13:17 CET

Inte bara tomten har skägg! Havets Hus kan nu för första gången visa arten skäggtorsk, en vackert guldglänsande fisk med kraftig skäggtöm. Akvariet har jullovsöppet mellan 26-30 december och 2-6 januari.

Nu kan du för första gången se skäggtorsk i Havets Hus akvarium.

Skäggtorsk (Trisopterus luscus) kan bli drygt 45 cm lång och väga upp emot 3 kg. Arten karaktäriseras av ett svagt överbett och en tydlig skäggtöm. Födan består av småfisk, kräftdjur och emellanåt bläckfisk. Skäggtorsken är en vrakfisk, känd för att tycka om undervattensformationer som sticker upp från botten som rev, klippor och skeppsvrak. Havets Hus skäggtorsk kan du se i akvariets eget vrakakvarium.

Så har du inte fått nog av skägg i jul, passa på att besöka Havets Hus! Under jullovet är det full fart i akvariet. Öppet dagligen under jullovet, 26-30 december samt 2-6 januari, mellan kl. 10-16.

Kommentarer (0)