Välkommen på första spadtaget för Havets Hus om- och tillbyggnad.

Välkommen på första spadtaget för Havets Hus om- och tillbyggnad.

Den 3:e september påbörjas Havets Hus om- och tillbyggnation men redan i morgon, tisdag den 28 augusti tas det första spadtaget kl 14. Gräver gör representanter från Västra Götalandsregionen, Lysekils kommun, Havets Hus samt SCA.

Var: Samling vid entrén till Havets Hus i Lysekil, strandvägen 9.

När: tisdag den 28 augusti kl 14.00.

För frågor och anmälan, kontakta:

Maria Jämting. VD Havets Hus. Maria.jamting@havetshus.se eller 0705-216530.

Program tisdag den 28 augusti.

Kl. 14.00 Information av om-och tillbyggnationen

• -Havets Hus VD Maria Jämting berättar om vad som ska byggas om och till och vad det kommer att innebära för besökare, elever, forskare och besöksnäringen i området.

Kl 14.15 Första spadtaget

Ett symboliskt första spadtag tas av:

• -representanter från Lysekils kommun, ägare och medfinansiär.
  • -representant från Västra Götalandsregionen, medfinansiär.
  • -representant från SCA som via Libero har samlat in medel till projektet.
  • -representant från Havets Hus

Om Havets Hus om- och tillbyggnad.

Under hösten och vintern byggs Havets Hus om- och till för att i maj 2019 nyinviga ett nytt spännande akvarium. Havets hus blir 20% större och får bättre upptäckar-, undervisnings-, evenemangs- och mötesmöjligheter med ett nytt laboratorium och ett nytt auditorium. Det blir ett trevligare besök för alla våra gäster eftersom det är lättare att ta sig fram i lokalerna och man kommer ut där man gick in. Dessutom blir det mer än en fördubbling av antalet toaletter. Sist men inte minst så blir det bättre uppväxtmiljöer för våra hotade arter. Läs mer på vår hemsida: http://www.havetshus.se/om-havets-hus/havets-hus-2-0/

Fler andra samarbetspartners än de som deltar vid själva spadtaget har också bidragit på olika sätt till om- och tillbyggnaden såsom exempelvis Thordensstiftelsen och världsnaturfonden WWF.