Heimstaden byter till biogas i 13 fastigheter i Trelleborg

Nyligen har Heimstaden bytt från naturgas till biogas i 13 fastigheter, med totalt drygt 550 lägenheter, i Trelleborg.

Skiftet innebär att Heimstaden minskar sina fossila utsläpp av koldioxid med cirka 750 ton per år.

Heimstaden arbetar medvetet med att effektivisera sina fastigheter för att motverka att resurser används i onödan. För den energi som faktiskt ändå behöver användas, väljer man det mest hållbara alternativet.

- Vi jobbar mycket medvetet med att i första hand effektivisera driften av våra fastigheter för att på detta sätt minska mängden energi som används i onödan. Man kommer en bra bit med att byta ut och justera alla tekniska system. Målet är att minska både miljöpåverkan och kostnader, säger Patrik Nilsson som är drift- och teknikchef på Heimstaden Sverige.

Bytet till biogas i Trelleborg är bara en av alla de satsningar Heimstaden gör för att aktivt öka andelen förnybar energi i systemet, vilket i sin tur bidrar till minskad användning av fossila bränslen och därmed minskade koldioxidutsläpp.

Heimstaden köper biogas till fastigheterna i Trelleborg från Ørsted.

• Energifrågor

• Trelleborg

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Norge och Danmark. Heimstaden har ca 36 500 lägenheter och ett fastighetsvärde om 70 mdkr värde. Heimstaden har en preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet HEIM PREF samt 2 obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.