Heimstaden satsar på odlingsglada kunder

Att odla, vattna och följa något som växer är lika avslappnande som roligt och potentiellt gott, det menar Heimstaden som nu satsar på att locka fram gröna fingrar hos sina kunder. Satsningen går självklart under namnet Heimodlat!

I dagarna får drygt 5000 av Heimstadens kunder ett kuvert innehållande fröpåsar med persilja och sallad, odlingssticka samt en inspirerande folder med enkla tips för hur man kommer igång med att odla hemma. Samtidigt har ett antal av de mest odlingsvänliga gårdarna runt om i landet utrustats med odlingsbord, jord och krukor samt i vissa fall även pallkragar, som det står fritt fram för kunderna att utnyttja efter behag. Ett tilltag som ligger rätt i tiden om man frågar Maria Petersson, vd på Heimstaden Förvaltning.

– Många lever sina liv i ett väldigt högt tempo och vi behöver ta vara på alla till-fällen som ges för att varva ner en smula. Att odla, oavsett om det är i en mycket liten skala, kan utgöra just en sådan liten mikropaus i tillvaron där man samlar kraft.

Stadsodling som begrepp har seglat in i människors medvetande under tjugo-hundratalet och är, precis som det låter, odling i stadsmiljö. Heimodlat är Heimstadens tolkning av begreppet.

- Att utnyttja möjligheten att odla i staden är positivt på flera olika vis. Dels bidrar grönskan till en trevligare miljö rent estetiskt, men stadsodling är ju också tätt förknippat med en rad positiva fördelar för såväl människor som djur och natur. Med Heimodlat hoppas vi kunna bidra till mer levande gårdar och gladare grannar. Att kunna gå ner på sin gård och plocka en solvarm tomat eller örter till middagen är en härlig sak, säger Maria Petersson.

Att Heimstaden satsar på odling är en dock ingen nyhet.

- Vi har haft odlingslådor på flera av våra gårdar under en längre period men det är först nu vi ger det ett namn och aktivt uppmanar våra boenden att komma igång och odla. Blir det en succé kommer vi att utöka Heimodlat till att omfatta ännu fler av våra fastigheter runt om i landet, säger Maria Petersson.

• Natur-, miljövård

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Danmark och Norge. Heimstaden har ca 31 600 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 54.8 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet HEIM PREF. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.heimstaden.com