"Hanteringen av asylsökande är ett hån"

Hej främling! fortsätter oförtrutet att jobba mot psykisk ohälsa med hjälp av fysiska och kulturella aktiviteter. Det är volontärorganisationens ställningstagande och kommentar till domen i rättegången efter branden i Grytan.
- Domen mot gärningsmannen är ett sorgligt resultat av en ung mans desperation och psykiska ohälsa, säger Hej främling!s verksamhetschef Emma Arnesson.

En ung människas väg in det svenska samhället fick en obehaglig vändning när hans asylansökan avslogs. Den tidigare så levnadsglade mannen bröts ned och tappade fotfäste. Slutresultatet är två års fängelse och utvisning för olaga hot mot flera av Hej främling!s anställda och för att ha bränt ned ett förråd. Rättvist kan många tycka. Men Emma Arnesson, Hej främling!s verksamhetschef ser orättvisa förutsättningar som fick en tragisk utgång.

- Många tolkar det som otacksamhet, kanske till och med de flesta. Det jag tycker vi måste komma ihåg är att vi som är födda i Sverige lever här med helt andra förutsättningar. Att fly hit från förhållanden som infödda svenskar inte kan föreställa sig och leva på hoppet tar oerhört mycket kraft från en människa. På samma sätt som ett uppehållstillstånd är en chans till ett nytt liv, är ett avvisningsbeslut en återgång till avgrunden.

I alla Hej främling!s intiativ finns allt fler exempel på individer som tillfälligtvis varit deprimerade, men som idag fått uppehållstillstånd, bostad, körkort och arbete inom loppet av ett par år. Ett bevis för att de informella nätverk som uppstår inom Hej främling!s aktiviteter är viktiga dörrar som öppnas in i samhället.

- Med rätt bemötande finns en ljus framtid för varje nedstämd, modfälld eller deprimerad person. Det har vi otaliga exempel på. De jobbar på myndigheter, apotek, i bilverkstäder eller på HVB-hem. De filmar fotbollsmatcher, diskar på restauranger eller öppnar frisersalonger. Men vi måste ge dem rätt förutsättningar, säger Emma Arnesson.

Hej främling! har författat ett uttalande som organisationens styrelse helhjärtat står bakom. I tider av populism, hat och polarisering är det en maning till hela det svenska samhället om vad vi människor borde betyda för varandra - och vad som gör oss till medmänniskor.

Domen är inget annat än ett tragiskt resultat av en ohållbar hantering av människor. Hej främling! fortsätter därför oförtrutet att jobba mot just psykisk ohälsa med hjälp av fysiska och kulturella aktiviteter som välkomnar alla. Vårt mål är att skapa mening och sammanhang genom gemenskap, trots en många gånger en desperat situation.

Vi vill i det här sammanhanget passa på att uttrycka vår oro för de många unga män som nu växer i antal på Grytans flyktingförläggning utanför Östersund i väntan på en oviss framtid. Miljön och situationen som dessa människor tvingas finna sig i, är ett hån mot deras vilja att bidra till samhället med sina olika resurser, kunskaper och egenskaper.

Vi utsätter dem för ytterligare risk genom denna hantering som har uppenbara brister. Vi välkomnar livskraftiga människor i alla åldrar oavsett bakgrund som kan och vill möta sina medmänniskor på flyktingförläggningar över hela Sverige för att förhindra fler tragiska händelser, men ideella krafter räcker inte hela vägen. Samhället måste ta sitt humana ansvar.

Att vårt förråd brann ned är tråkigt, men ödet för den unge mannen som brände ned det, är mycket sorgligt och berör oss långt mycket mer. Varje pjäxa, löparsko eller cykel går att ersätta, men en människa är oersättlig och alltid en potentiell omätbar resurs. Det är upp till oss alla som lever i detta fridfulla samhälle att hitta och ta vara på den resursen, så att vi kan förbli stolta medborgare. Vi får misslyckas ibland, men vi får aldrig ge upp.

För ytterligare information:

Martin Machnow, pressansvarig Hej främling!
0761-355 488

• Sociala frågor

• hej främling!
  • integration
  • emma arnesson

Den idéella föreningen Hej främling! verkar sedan hösten 2013 för att öka välbefinnandet hos främst nyanlända asylsökande genom att stimulera frivilliga initiativ till fysiska eller kulturella aktiviteter. Målet är att de ska hitta sin plats i lokalsamhället. Föreningen finansieras till större delen av stiftelser/fonder, sponsring, privata donationer och offentliga medel. Hej främling! växer ständigt och finns på flera håll i Sverige. Merparten av det arbete som utförs är idéellt.

Martin Machnow

Presskontakt Pressansvarig 0761355488