​"… 20 år med mig, Özz Nûjen" - Özz Nûjen firar 20 år som standupkomiker!

​"… 20 år med mig, Özz Nûjen" - Özz Nûjen firar 20 år som standupkomiker!

En av Sveriges största, mest omtalade, frispråkiga och roligaste komiker Özz Nûjen firar 20 år på standup- scenen med en jubileumsturné hösten 2020.

Hans standup succéer har setts och älskats runt om i landet och i denna show bjuder han på nyskrivet material blandat med sina roligaste och bästa rutiner. Han berättar om sina sämsta gig, pinsammaste stunder, om den snåriga vägen fram till att bli bäst och vad som gör ett skämt till att ena dagen bli så roligt att publiken skrattar så snoret rinner till att nästa dag falla platt. Vad händer då i rummet och i Özz huvud?

Özz Nûjen har i tjugo år varit en av dem, om inte just den, som har betytt mest för svensk standup i allmänhet och dess utveckling i synnerhet. Özz är förmodligen också Sveriges enda standupkomiker som medverkat i två franska storfilmer, varit ’Puck’ i Shakespeares ”Midsommarnattsdröm”, ’Carlsson’ i Strindbergs ”Hemsöborna”, Molina i ”Spindelkvinnans kyss” och ’Gycklaren’ i Nobelpristagaren Dario Fos ”Mistero Buffo”.

Med sitt oefterhärmliga sätt hans förmåga att roa och oroa kommer Özz nu att avslöja saker om sig själv, sina kollegor och standup-branschen.
Det blir spännande och med all säkerhet också ibland överväldigande.
Från Jan Guillou till Greta Thunberg, från sitt favoritlag AIK till vandrande pinnar och religiösa fanatiker. Ja, när Özz står på scen så kan allt hända.

Kom och fira med mig när jag gör det jag älskar mest. Standup som roar och oroar. Puss och kram!” - Özz Nûjen

Under november och december i år gör han 20 exklusiva shower kl. 20 i 20 utvalda städer runtom i Sverige.

Köp biljetter här: www.ozznujen.se

Turnéplan - ”... 20 år med mig - Özz Nûjen”

25/11 Göteborg, Lisebergsteatern PREMIÄR!
26/11 Kungsbacka, Kungsbacka Teater
27/11 Borås, Sagateatern
28/11 Vara, Konserthuset
29/11 Skövde, Kulturhuset
02/12 Umeå, Väven
04/12 Jönköping, Spira
05/12 Växjö, Konserthuset
06/12 Halmstad, Halmstad Teater
07/12 Malmö, Palladium
08/12 Lund, Lunds Stadsteater
09/12 Södertälje, Estrad
10/12 Västerås, Västerås Konserthus
11/12 Eskilstuna, Eskilstuna Teater
12/12 Örebro, Konserthuset
13/12 Karlstad, Scalateatern
16/12 Linköping, Forum Teatern
18/12 Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress
19/12 Gävle, Gävle Teater
20/12 Stockholm, Intiman

Turnén produceras av: Damar Produktion AB

För intervjuförfrågning och mer information kontakta:
Anna Rosdahl PR&Beyond
Mail: anna.rosdahl@prbeyond.se
Tel: 070-937 26 56

MER OM ÖZZ NÛJEN

Özz Nûjen har varit programledare för bland annat ”Morgonpasset i P3”, ”Stockholm Live” på SVT, ”Ring så spelar vi” i P1 och Kristallenvinnaren ”Zero Impact” på UR/SVT. Han har gjort ”Sommar i P1” två gånger och medverkade i ”Stjärnorna på Slottet” 2014.

Özz har även haft roller i ett flertal teateruppsättningar; ’Puck’ i Shakespeares ”En midsommarnattsdröm”, ’Gycklaren’ i ”Mistero Buffo”, ”Rikard III”, Molina i ”Spindelkvinnans kyss” och ’Carlsson’ i ”Hemsöborna”.

Mer på listan står också två franska storfilmer, ”Si tu meurs, je te tue” och ”Comme chez soi” och som gäst i ett antal svenska tv-program som t ex ”Skavlan”, ”Hellenius Hörna” och ”Renées brygga”.

Under våren 2020 spelar Özz Nûjen rollen som ’Refaat El-Sayed’ i den nyskrivna föreställningen ”Årets Svensk” på Uppsala stadsteater.