Help at Hand hjälper barn på soptipp i Manila till bättre tandvård

På sin resa, i Manila, Filippinerna, arbetar Kristian Rankloo, grundare av Help at Hand, med ett projekt som går ut på att förbättra soptippsbarns tandhälsa.

Av de barn som lever på soptippen, Smokey Mountain, i Manilla har de flesta inte råd med tandborste och tandkräm, vilket resulterar i att de har inga, eller få tänder kvar redan vid låg ålder. Genom samarbete med Sunstar GUM och ERDA Foundation ska det därför byggas en lång plåtränna, där barnen får borsta tänderna i samband med att de får lagad lunch fem dagar i veckan.

– Genom samarbetet med Sunstar GUM och ERDA Foundation ger vi barn på soptippen i Manilla möjlighet till bättre tandhygien och samtidigt kan vi ge dem lagad mat, säger Kristian Rankloo, styrelsemedlem och grundare av Help@Hand.

I väntan på att tandborstningsrännan är klar, får barnen borsta tänderna i vasken i köket i ERDAS hus. Vid Kristians vistelse på Smokey Mounitain, fick barnen instruktioner hur det går till att borsta tänderna och efter det bjöds det på lunch för de barn mellan fem och sexton år som aldrig tidigare borstat sina tänder.

– Barnen var otroligt glada och tacksamma och tyckte att det var kul och gott med tandkrämen, berättar Kristian Rankloo.

Flera av mammorna till barnen var där och tittade och var behjälpliga med logistiken, vilket kommer att hjälpa till för att säkerställa att barnen får med sig tandborsten till lunchen och fortsätter att borsta sina tänder också framöver.

För mer information, kontakta:
Kristian Rankloo, +46 707 33 50 10, kristian.rankloo@helpathand.se

• Skola