Help at Hand möjliggör utbildning för soptippsbarn i Manila

Just nu är grundaren till Help at Hand, Kristian Rankloo, i Manila, Filippinerna. I samarbete med Ellos, Sense of Karma, Sverige, och ERDA Foundation, ges tjejer från soptippen Smokey Mountain möjlighet till högre utbildning.

Av de barn som lever på soptippen i Manila går knappt en promille ut grundskolan. Barnen måste hjälpa till att försörja sina familjer genom sopsortering och de ges därför inte möjlighet att gå i grundskolan. Dessutom kostar studier redan på gymnasienivå, vilket innebär att de allra flesta stannar kvar i fattigdom och får fortsätta att sortera sopor – livet ut.

– Genom samarbetet med Ellos och Sense of Karma, Sverige och ERDA Foundation ger vi tjejer möjlighet till högre utbildning. Tillsammans sponsrar vi fyra flickor och deras möjligheter till vidare studier, säger Kristian Rankloo, styrelsemedlem och grundare av Help at Hand.

På resan till Smokey Mountain träffar Kristian Rankloo de fyra flickorna; Maira Jane Badlon, som läser till motsvarande Civilekonom inom Marknadsföring, Liza Marie Flordale, läser till lärare, Jasmine Acnog, sista året i gymnasiet och ska studera vidare till Civilingenjör i Elektronik samt Axel Lou Aligado, som läser till Revisor. Vid mötet hade flickorna klätt upp sig i det finaste de har, mammorna grät när de berättade hur mycket det betyder för dem att deras döttrar får chansen att studera vidare.

– Jag är så otroligt imponerad av dessa flickors drivkraft! Att ta till sig all litteratur och kunskap i den här miljön, där luften står stilla och allt stinker, är för mig helt obegripligt! Sopvatten flyter i fåror och mellan sex till tio personer bor på 3x3 meter under sopmassorna, berättar Kristian Rankloo.

För mer information, kontakta:
Kristian Rankloo, +46 707 33 50 10, kristian.rankloo@helpathand.se

• Skola