Simon Andersson och Amanda Khouri är med och arrangerar den stora debatten.

Elever ordnar valdebatt med 700 i publiken

Den 27 augusti kommer representanter från samtliga riksdagspartier att få debattera under ledning av gymnasieelever från Johannes Hedberg-gymnasiet. I publiken finns hundratals förstagångsväljare. Deltar gör även gymnasie- och kunskapslyftsministern Anna Ekström (s).

Simon Andersson och Amanda Khouri från Johannes Hedberg-gymnasiets årskurs 3 är med och arrangerar skolstartens stora händelse, en politisk debatt som eleverna själva under lång tid har planerat inför och snart ska leda. Deltar gör både europaparlamentariker, riksdagsmän och lokala politiker. Vad är motivationen bakom?

– Valet närmar sig och vi vill ge unga väljare möjlighet att ta ställning i frågor som intresserar dem. Raka frågor och raka svar är målet, direkt från partiernas representanter, säger Simon Andersson som kommer att vara en av moderatorerna under debatten.

– Frågorna är vi kommer ställa är inte slumpvis framtagna utan bygger på enkätundersökningar om vilka frågor som engagerar eleverna mest, berättar Amanda Khouri.

Frågorna kommer att kretsa kring två ämnen: ung och framtid, samt migration. På bland annat Johannes Hedberg-gymnasiet finns nyanlända elever från andra länder.

– Intressant är att få veta vad partierna planerar för dessa människor när det gäller integration och möjligheter för arbetsmarknad och studier, menar Amanda och Simon.

Valet 2018 är också ett EU-val. Denna europeiska dimension kommer även att lyftas fram i debatten.

– De partier som efter valet får bilda regering kommer via ministerrådet behöva ta ställning till ett 50-tal olika beslutsförslag som väntar i Bryssel, med frågor både om plasthantering, användning av personuppgifter, öka cybersäkerheten kring nätattacker och migration, säger Karin Falk från Europa Direkt Skåne Nordväst som är medarrangör och varit med och väglett eleverna i deras arbete.

Någon debattvinnare kommer inte att koras men publiken kommer att ha möjlighet att reagera på utspelen som görs och ställa frågor via sina mobiltelefoner. Valdebatten arrangeras i ett samarbete mellan Johannes- Hedberg-skolan, Olympiaskolan och Europa Direkt Skåne Nordväst.

Media är välkomna att vara med vid debatten som äger rum den 27 augusti klockan 13-15.00 i Olympiaskolans aula (Södra Stenbocksgatan 75).

PS. Efter debatten, klockan 15.30, kommer Olympiaskolans lärare att kunna träffa minister Anna Ekström. DS

Kontaktpersoner:
Karin Falk, Europa Direkt Skåne Nordväst, 073 15 32 750