Idag befinner sig Visit Helsingborg i Växjö.

Helsingborg ger sig ut på sommarturné

Nu ger sig Visit Helsingborg ut på vägarna för att träffa besökare. Istället för att vänta på att turisterna ska komma till Helsingborg kommer Helsingborg till turisterna.

Nu startar Visit Helsingborg med partners sin sommarturné i södra Sverige. Under veckosluten gör man nedslag vid turisttäta besöksmål för att berätta om Helsingborg som Sveriges bästa weekendstad. Den nya satsningen är nästa steg i en utveckling där den fysiska turistbyrån ersattes med en rad andra aktiviteter. Målet är att bli mer proaktiva och möta besökarna där de faktiskt befinner sig stället för att försöka få dem till en fysisk plats.

InfoPoints och digital service

Istället för att vänta på turisterna vid en traditionell turistbyrå är Visit Helsingborg aktiva med mobila enheter på platser där många besökare rör sig. Staden har etablerat InfoPoints och utbildat befintlig personal på besöksfrekventa platser som hotell, besöksmål och shoppingcentra. I dag har Helsinborg 25 InfoPoints.

Staden har också arbetat intensivt med att utveckla nya sätt att möta besökare via digitala kanaler. Ett nytt digitalt servicecenter har etablerats på Helsinborgs Centralstation för att fånga upp resenärer som kommer via tåg, buss och båt. Chatt, närvaro i sociala kanaler och etablerade webbsajter har kompletterat InfoPoints och det digitala servicecentret. Tillsammans har det bidragit till att lyfta Helsinborgs besöksservice till helt nya nivåer samtidigt som kostnaderna har gått ner. Efter ett år med den nya besöksservicen har kontaktkostnaden minskat med 75 procent samtidigt som staden också ökade antalet fysiska kundkontakter med över 50 procent.

Visit Helsingborg utanför stadens gränser

Genom en ”roadshow” provar man nu att ta ytterligare ett steg och faktiskt lämna staden för att möta människor på andra platser.

- Helsingborg har så fantastiskt mycket att erbjuda – oavsett vem du är och hur du vill semestra. Vi har fantastiska matupplevelser, hav och bad, shopping, kultur, en mysig stadskärna, naturupplevelser runt knuten och inte minst närheten till Danmark. I Helsingborg finns allt man kan önska av en weekend. Nu vill vi bli ännu bättre på att berätta det, därför expanderar vi ytterligare, säger Emma Håkansson, turism- och destinationsutvecklingschef i Helsingborgs stad.

Roadshowen börjar i liten skala och utökas om intresset från besökare blir stort. Roadshowen görs i samarbete med Helsingborgs Hotellgrupp, Väla, Citysamverkan, Kulturförvaltningen och Helsingborg Arena och Scen AB.

Kom och möt Helsingborg på följande platser:

24/5 Växjö
25/5 Jönköping
26/5 Vimmerby

31/5 Borås
1/6 Göteborg
2/6 Ullared

Se stadens nya Weekendfilm här: https://www.youtube.com/watch?v=dfMV75r3-j0&t=1s

För mer information:

Emma Håkansson, turism- och destinationsutvecklingschef: 070-208 56 03