​Kommentar till publicerad ”vinstprognos” för Öresundskraft.

​Kommentar till publicerad ”vinstprognos” för Öresundskraft.

Helsingborgs Dagblad har torsdagen den 19 december publicerat material kring Öresundskrafts väntade utveckling.

Diagrammet som HD visar är ett pengaflöde och inte en vinstprognos. Mer än hälften av den ”vinst” som HD visar i sitt diagram kommer från den verksamhet som innehåller fiber, kommunikation mm och förutsätter i denna del att staden inte äger huvuddelen av verksamheten. Dessutom speglar den presenterade utvecklingen en ambition och bygger på ett antal förutsättningar som är behäftade med mycket stor osäkerhet.

Staden kommer att äga kommunikationsverksamheten till 50 procent och kommer att få ta del av verksamhetens framtida utveckling och resultat. I diagrammet nedan har vi därför tagit bort hela kommunikationsverksamheten för att visa en mer korrekt bild av befintliga verksamheters utveckling. Siffrorna har justerats till dagens penningvärde för jämförbarhetens skull, med 2 procents beräknad inflation. Vidare har resultatnivån justerats ned för en beräknad räntekostnad om 30 miljoner per år. Resultaten är dessutom inte belastade med bolagsskatt (cirka 20 procent).

Som framgår av diagrammet är utvecklingen av Öresundskraft kärnverksamheter, elnät och fjärrvärme, relativt konstant.

Öresundskrafts utdelning till staden har senaste 5 åren uppgått till cirka 40 procent av resultatet efter finansnetto. Resterande belopp stannar i bolaget till kommande investeringar och utveckling. Det är utdelningen som ska jämföras med den föreslagna stiftelsens utdelning.

Avslutningsvis är materialet som HD:s artikel hänvisar till inte ett internt material på Öresundskraft utan det IM (”Investment Memorandum”) eller rätt beskrivet ”Confidentiell Information Package” som prekvalificerade köpare fått ta del av under åtagande om sekretess. Materialet har till syfte att beskriva bolaget så positivt som möjligt. De slutliga spekulanterna har i processen fått möjlighet att göra sina egna bedömningar av bolagets möjligheter och risker. I materialet beskrivs inte de risker som finns med ett fortsatt ägande av Öresundskraft exempelvis, tuffare konkurrens, tappade kundvolymer, ny- och återinvesteringar, ökade räntekostnader, förändrade förutsättningar för koncernbidrag mm. Vårt diagram ovan har inte heller tagit höjd för dessa risker.

Även i de mest optimistiska bedömningar av Öresundskrafts utveckling är slutsatsen att utdelningen från stiftelsen (cirka 300 miljoner per år) klart överstiger utdelningen till staden från Öresundskraft.

Renée Mohlkert, senior rådgivare, Helsingborgs stad

Ulf Krabisch, ekonomidirektör, Helsingborgs stad