​1000 personer besöker 90 företag på en dag

​1000 personer besöker 90 företag på en dag

Tisdag den 26 november får omkring 90 företag besök från politiker, elever, arbetssökande samt tjänstepersoner från stadens förvaltningar för att skapa ökad insikt och förståelse för näringslivet. För åttonde året besöker Helsingborgs styrande politiker företag i staden för att samtala om företagsklimatet och öka förståelsen för företagarnas villkor. Samtidigt besöker ca 800 elever och 100 arbetssökande 54 olika företag.

Syftet är att ge politiker och tjänstepersoner en inblick i respektive företags verksamhet samt en ökad förståelse för hur det är att driva företag i Helsingborg. Det är också ett tillfälle där företagarna får möjlighet att diskutera angelägna frågor med de styrande i staden.

-Möten och dialog är bra och allra bäst är det givetvis att vi, politiker och tjänstepersoner, får träffa företagen på deras hemmaplan. Då får vi en ännu bättre förståelse för deras verksamhet, säger Eva-Lotta Bergström, projektledare för Kommunfullmäktigebesöken.

Eleverna kommer via satsningen WorkWalk att besöka tre olika branscher med fokus på att prova på olika aktiviteter ute hos företagen. Tanken är att inspirera eleverna till nya och annorlunda gymnasie- och yrkesval.

-Vi vet att kompetent arbetskraft är en av näringslivets viktigaste utmaningar, därför gör vi nu satsningen på WorkWalk tillsammans med näringslivet. Unga behöver se vilka yrken och branscher som finns och var det finns goda möjligheter att få jobb, säger Emma Frank Landgren, projektledare för WorkWalk.

Cirka 75 politiker och tjänstemän medverkar under eftermiddagen och de är indelade i mindre grupper och besöker minst två företag per grupp. WorkWalk är uppdelat i två rutter, en för åttondeklassare och en för elever i årskurs nio eller introduktionsprogrammen samt arbetssökande. Företagen representerar många olika branscher och är verksamma i olika delar av Helsingborg.

För mer information:
Annette Melander Berg , näringslivsdirektör, 0722-27 17 14 eller annette.melanderberg@helsingborg.se.

Media är välkomna att medverka under företagsbesöken. För mer information och anmälan kontakta Eva-Lotta Bergström, näringslivsutvecklare, 0702-105072 eller eva-lotta.bergstrom@helsingborg.se.

För mer information om WorkWalk kontakta Emma Frank Landgren, affärs- och processutvecklare, 0708-645979 eller emma.franklandgren@helsingborg.se.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.