​Årets medarbetarundersökning: fortsatt gott resultat

Ett nytt rekordstort engagemang i årets medarbetarenkät visar på ett fortsatt stabilt resultat. En klar majoritet av stadens anställda känner engagemang och upplever att det finns möjlighet att utvecklas i sitt uppdrag. Siffrorna gällande arbetsbelastning fortsätter att utmana då siffran ligger kvar på samma nivå.

Den stadsövergripande rapporten visar ett fortsatt stabilt läge. Stadens medarbetare är stolta, engagerade och upplever att de har ett meningsfullt arbete.

– Vi har modiga och engagerade medarbetare som vill vara med och förbättra och förändra våra verksamheter. Deras vilja att dela med sig ger oss ett gott underlag att för att arbeta vidare för att förstärka det goda och förbättra där det behövs. En fortsatt utmaning som vi måste jobba med är att skapa en rimlig nivå på arbetsbelastning och högre balans mellan arbete och fritid. Resultatet av medarbetarenkäten ger oss möjlighet att ställa fler frågor till våra medarbetare om hur vi tillsammans ska arbeta vidare med att skapa en bättre arbetsmiljö och arbetssituation. Ständiga förbättringar är en förutsättning för att vi ska fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare, säger Jörgen Fransson, HR-direktör i Helsingborgs stad.

– Medarbetarundersökning är en viktig indikator på hur det är att arbeta i Helsingborgs Stad. Resultatet ger både ros och ris. Oerhört glädjande är att så många trivs och känner sig motiverade. Sämre är att alldeles för många även i år inte upplever sig ha en rimlig arbetsbelastning. Det som positivt sticker ut är skol- och fritidsförvaltningen vars verksamheter arbetar under högt förändringstryck och möter ökade behov men får högst värde på det centrala HME-indexet (Hållbart medarbetarengagemang) som mäter motivation, ledarskap och styrning, säger Maria Winberg Nordström (L), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott.

Fakta om enkäten

Enkäten skickades ut den 2 oktober och sista dagen för att svara var den 26 oktober. Undersökingen genomförs av CMA Research AB. Den mejlades ut till 8 811 medarbetare och 7 255 personer valde att svara. Det gav en svarsfrekvens på 82 procent vilket är den högsta sedan 2011.

Läs hela rapporten här: https://intranat.helsingborg.se/wp-content/uploads/sites/5/2018/11/me-rapport-2018-staden.pdf

För mer information kontakta

Maria Winberg Nordström (L), kommunalråd, ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott, Helsingborgs stad, telefon 070-210 50 80, mejl maria.winberg-nordstrom@helsingborg.se

Jörgen Fransson, HR-direktör, Helsingborgs stad, telefon: 042-10 77 51,
mejl jorgen.fransson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.