Åtgärdspaket till föreningslivet för att hantera långsiktiga effekter av Corona

Åtgärdspaket till föreningslivet för att hantera långsiktiga effekter av Corona

Idag presenterades en blocköverskridande överenskommelse med ett åtgärdspaket till föreningslivet i Helsingborg. Effekterna av Coronapandemin slår olika mot föreningarna och för många föreningar är det viktigt med ett utökat stöd redan nu under hösten. I juni beslutade kommunfullmäktige om en engångssatsning till föreningslivet om fem miljoner kronor som utbetalas under våren 2021. Nu kommer ytterligare ett åtgärdspaket.

- Totalt 10 extra miljoner till föreningslivet i Helsingborg, fem miljoner i juni och nu ytterligare fem miljoner, är en viktigt satsning för att föreningarna trots Corona ska kunna fortsätta ta det stora ansvar de tar genom att engagera och skapa gemenskap för helsingborgarna, säger Julia Persson (M), ordförande i Idrott- och fritidsnämnden.

- Vi har under många år drivit att föreningslivet ska få bättre förutsättningar så att verksamheterna kan växa. För oss Socialdemokrater är det viktigt att ta tillvara och utveckla kraften i det ideella engagemanget, för det gynnar hela Helsingborg, säger Jan Björklund (S), oppositionsråd i Helsingborg.

Respektive nämnd tar beslut om hur den extra tilldelningen ska tillfalla föreningslivet under hösten 2020 inom nämndens verksamhetsområde. Stödet föreslås finansieras genom ianspråktagande av medel ur stadsgemensamt/omställning och utveckling.

- Det här tillskottet till kulturen bidrar till att fortsätta möjliggöra för kulturutövare att bedriva sin verksamhet och för kulturkonsumenter att ta del av dem. Detta visar att vi tar ansvar för kulturen, som är så viktig för helsingborgarna, vilket inte minst pandemin har visat, säger Alexander Kronlid (KD), ordförande i Kulturnämnden.

- Som socialdemokrat och kulturpolitiker tycker jag inte detta är tillräckligt, men ett steg i rätt riktning att stötta och främja Helsingborgs kultur- och föreningsliv i den situation som råder, säger Margareta Liljedahl Eriksson (S), vice ordförande i Kulturnämnden.

Åtgärdspaketet i korthet

Action Helsingborg

Stadsledningsförvaltningen föreslår att mötesplatsen under hösten även kompletteras med en tjänst som kopplar ihop föreningar som behöver hjälp med företag som har möjlighet att hjälpa till.

Evenemangsfonden

Principer har tagits fram för de arrangemang som ställs in eller flyttas fram. Dessa bygger i stort på att de kostnader som en arrangör kan redovisa att de har haft, trots inställt evenemang, ersätts.

Stöd i form av lån till föreningar

För att det ska bli aktuellt med ett lån krävs att föreningen kan presentera en ekonomisk plan samt återbetalningsplan och visa att man har uttömt de egna möjligheterna att vidta åtgärder.

Ett stöd om sammanlagt 5 miljoner kronor under hösten 2020

• Idrotts- och fritidsnämnden 2,370 miljoner kronor
  • Kulturnämnden 1,334 miljoner kronor
  • Socialnämnden 0,944 miljoner kronor
  • Arbetsmarknadsnämnden 0,237 miljoner kronor
  • Vård- och omsorgsnämnden 0,116 miljoner kronor

För mer information:

Julia Persson (M), ordförande Idrott- och fritidsnämnden, tfn: 073-231 15 91

Jan Björklund (S), kommunalråd, tfn: 070-418 80 00

Alexander Kronlid (KD), ordförande i Kulturnämnden, 0705-34 59 30

Margareta Liljedahl Eriksson (S), vice ordförande i Kulturnämnden, Margareta.LiljedahlEriksson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.