Arbetet med Älskade Söder fortsätter

Arbetet med Älskade Söder fortsätter

Sedan ett par veckor tillbaka finns tre södervärdar på plats för att få fler människor att bry sig om området och minska nedskräpningen. Parallellt med detta har vi kommit igång med att öka den tryggheten genom att ordningsvakter finns på plats och patrullerar och besöker verksamheter inom området två dagar i veckan. Platssamverkansarbetet Älskade Söder tar form och i höst hoppas man få en Purple Flag-certifiering av handlingsplanen.

Älskade Söder är ett platssamverkansprojekt med ambitionen att utveckla Söder och skapa en tryggare stadsdel. Som en del i detta kommer området att Purple flag-certifieras. En process för utveckling av platser som sedan 2016 används både vid arbetet på Mara Torg och Helsingborg C.

Under arbetet med att ta fram en nulägesanalys, som grund för en handlingsplan, har önskemål kring ett helare, renare och tryggare söder varit återkommande. I handlingsplanen för Älskade Söder har ökad närvaro varit en av de prioriterade frågorna. Som ett resultat av detta finns nu ordningsvakter och värdar på plats.

- Vårt arbete med Älskade Söder är en långsiktig satsning som kommer pågå under flera år. Det är komplext att arbeta med platsutveckling och även om det långsiktiga perspektivet är i fokus är det roligt att nu kunna berätta att vi är igång med två viktiga och synliga satsningar kopplat till trygghet och renhållning som har stått högt upp på mångas önskelista, säger Ann-Charlotte Wedelsbäck, stadsutvecklingsstrateg och processledare för Älskade Söder.

Målet är att tillsammans med de som är, bor och verkar på söder tillsammans utveckla stadsdelen.

- I Helsingborg City har vi länge arbetet med samverkan runt platser men på Söder har vi fått tillfälle att utöver samarbeten mellan staden, fastighetsägare och näringslivet även samverka med religiösa församlingar och olika föreningar. Vi kan inte förändra en stadsdel var för sig, utan samarbetet är avgörande, säger Hanna Candell VD för Helsingborg City.

En av satsningarna som fokuserar på ett renare och helare söder är att tre Södervärdar har anställts för att få fler boende, besökare och verksamheter att bry sig om området och på så sätt minska nedskräpningen.

- Eli, Abbe och Mohamed är tre Södervärdar som nu är på plats på Söder vardagar mellan klockan 8 och 17. Deras uppdrag är att bygga relationer, ha dialog kring nedskräpning och få fler att ta ansvar för området, säger Sophia Stringer, projektansvarig på stadsbyggnadsförvaltningen.

En annan satsning är att Helsingborg stad bidrar med två ordningsvakter som rör sig i området två dagar i veckan.

- Vi har jobbat strategiskt med ordningsvakter på SÖDERgallerian sedan öppningen 2018 och för ett år sen tog vi på Jefast ett initiativ och bjöd in andra fastighetsägare, Helsingborgs stad och Helsingborg City för att se hur vi kan få ut ordningsvakter i offentliga miljöer. Vi är glada att Helsingborgs stad har kommit igång med arbetet och att vi på så sätt kan fördjupa och utveckla samarbetet för den fortsatta utvecklingen av Söder, Cassandra Jertshagen, vd Jefast

Det händer en massa annat på Söder. Numera samverkar de fem största bostadsbolagen i området: Helsingborgshem, Willhem, Rikshem, Balder & Newsec, för en tryggare och trivsammare stadsdel.

- Vårt samarbete heter Fastighetsägare på Söder och tillsammans ska vi utveckla Söder till den attraktiva stadsdel Söder har potential att bli. Vår ambition är att varje år ta fram en aktivitetsplan med trygghetsskapande åtgärder samt samverka med staden och andra aktörer i området. I år jobbar vi bland annat med ett gemensamt skyltprogram och att ta fram en långsiktig plan för vilken typ av kommersiella aktörer som skulle komplettera dagens kommersiella utbud och ytterligare bidra till det ökade flödet av människor som vi nu ser i området. Vi tar även ett helhetsgrepp om den yttre skötseln. Våra fastighetsvärdar träffas regelbundet för erfarenhetsutbyte och vi har köpt in en gemensam utedammsugare för att göra gatorna renare och trivsammare, säger Mikaela Åberg på Helsingborgshem.

Parallellt med arbetet kommer det under hösten att påbörjas en plan för framtida etableringar där Helsingborgs stad tillsammans med Helsingborg City leder processen.

Men även små detaljer är viktiga och för att lyfta torgen sattes det i somras ut bord och stolar på både Mäster Palms plats och Gustav Adolfs torg. Nu får dessutom Söder sitt alldeles egna kärlekshjärta dit förälskade par kan bege sig för att låsa fast sin kärlek med ett hänglås.

Välkommen till vårt Älskade Söder!

För mer information:

Ann-Charlotte WedelsbäckHanna Candell
processledare Älskade Södervd Helsingborg City
Tel: 0732-311113Tel: 0768-361280

Sophia Stringer Mikaela Åberg Projektledare Drift och UnderhållProjektledare Stadsdelsutveckling StadsbyggnadsförvaltningenHelsingborgshem
Tel: 0703-569999Tel: 042-20 80 64

Cassandra Jertshagen
vd Jefast

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.