Arbetsmarknadsnämnden ansöker om byte av utbildningsanordnare för Yrkeshögskolan i Helsingborg

Arbetsmarknadsnämnden i Helsingborg är genom arbetsmarknadsförvaltningen ansvarig för Yrkeshögskolan i Helsingborg. Yrkeshögskolan i Helsingborg bedriver idag YH-utbildningar till Elingenjör och Tandsköterska. Elingenjör har beviljade starter fram till och med hösten 2022. Tandsköterska har beviljade starter fram till och med hösten 2021. Nu ansöker arbetsmarknadsnämnden tillsammans med Plushögskolan AB om byte av ansvarig utbildningsanordnare för Yrkeshögskolan i Helsingborg.

Arbetsmarknadsförvaltningen har haft svårt att få nya yrkeshögskoleutbildningar till kommunen. Samtidigt har staden ambitionen att attrahera fler yrkeshögskoleutbildningar till Helsingborg för att förbättra kompetensförsörjningen. En sådan åtgärd för att bättre trygga kompetensförsörjnings­behovet anser nämnden vara den nystartade YH-acceleratorn, ett samverkansprojekt mellan elva kommuner i nordvästra Skåne. Acceleratorn är en kvalificerad matchningsfunktion med uppdrag att identifiera företag och branscher i området som har kompetensbehov som motsvarar YH-nivå, och föra samman dessa med etablerade och nya utbildningsanordnare. På det sättet ser kommunen möjligheten att bättre och effektivare möta kompetensförsörjningsbehovet och öka antalet framgångsrika YH-utbildningar i regionen.

Arbetsmarknadsförvaltningens bedömning är att kommunen gör större nytta som konkurrensneutral aktör, som samverkar med yrkesutbildningsanordnare och företag med kompetensbehov, än som egen utbildningsanordnare. För att kunna delta i det arbetet fullt ut har en process genomförts med syfte att överlåta befintliga utbildningar på annan etablerad YH-anordnare.

– Vi anser det motiverat att låta en privat aktör ta över de aktuella utbildningarna, då en sådan kan skapa andra synergier och fördelar i verksamheten än vad kommunen själv kan. Det finns ett fortsatt behov av YH-utbildningar till Elingenjör och Tandsköterska, men också andra aktörer som är bättre lämpade än kommunen för detta, säger nämndens ordförande Richard Lundberg (M).

Arbetsmarknadsnämnden har på dessa grunder ingått ett avtal med Plushögskolan AB om överlåtelse av Yrkeshögskolan i Helsingborg. Överlåtelsen är villkorad av att Myndigheten för Yrkeshögskolan godkänner Plushögskolan AB som utbildningsanordnare och övertagande part av pågående och beviljade utbildningsomgångar för YH-utbildningarna till Elingenjör respektive Tandsköterska.

– Vi är glada över att ha nått en överenskommelse med arbetsmarknadsnämnden i Helsingborg och ser fram emot att bli ansvariga utbildningsanordnare för två attraktiva YH-utbildningar i Helsingborg, kommenterar Per Häggman, utbildningsdirektör på Plushögskolan.

Den nya utbildningsanordnaren övertar all tillsvidareanställd personal, i dagsläget fyra personer. Dessutom förutsätter en övergång att samtliga studerande ska få fullfölja sina studier i Helsingborg, det vill säga att båda yrkeshögskoleutbildningarna fortsatt bedrivs i Helsingborg. Ansökan om byte av utbildningsanordnare berör cirka 125 studerande fördelat på fyra klasser/grupper under hösten 2020.

För frågor:

Fredrik Rösténius, arbetsmarknadsförvaltningen, 0702-73 51 57, fredrik.rostenius@helsingborg.se

Per Häggman, Plushögskolan AB, 08-402 37 02, per.haggman@plushogskolan.se

Richard Lundberg, ordförande arbetsmarknadsnämnden 0730-476707, richard.lundberg@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.