Carbon Ruins - året är 2053 och konstgräs är  förbjudet

Carbon Ruins - året är 2053 och konstgräs är förbjudet

Carbon Ruins är en utställning och tidsresa om fossileran. Året är 2053. Carbon Ruins har precis invigts – en utställning som firar att den globala nollvisionen av koldioxidutsläpp nåddes 2050. Sverige var det första landet i världen att gå ur den fossila eran som varade mellan 1849-2049.

Vi förflyttar oss till år 2053. Ta några sekunder och föreställ dig att du, eller ett barn eller någons barnbarn är 33 år äldre. Vad har ni upplevt? Vilken resa har du gjort? Vad har världen hunnit gå igenom?

Carbon Ruins är en utställning som placerar dig i framtiden. I en gammal Amerikakoffert visar vi föremål från en svunnen tid - vår nutid. Kan du tänka dig att hårdplast i leksaker och konstgräs på fotbollsplaner var vardagsmat på 20-talet? Carbon Ruins inbjuder oss till att fundera och drömma. Genom att besöka framtiden kan vi se med nya ögon på våra liv och vår omvärld.

Tidsresan blir även en resa genom Helsingborgs stad. Från Fredriksdal museer och trädgårdar färdas kofferten vidare till Habiteum, Dunkers Kulturhus, Idé A Drottninghög och stadsbiblioteket innan den reser hem till Lunds Universitet igen. På de olika platserna kommer det att bli specialanpassad programverksamhet. Det betyder att man under 6 månader kommer att kunna nå många invånare som är intresserade av olika aspekter av klimatpåverkan och miljöarbete.

Utställningen är skapad inom projekten Narrating Climate Futures och Climaginaries med stöd från LU Futura.

Mycket mer att läsa och bilder från utställningen finns här.

Kontakt Lunds Universitet
Ludwig Bengtsson Sonesson
Statsvetenskapliga Institutionen vid Lunds Universitet.
ludwig.bengtsson_sonesson@cec.lu.se

Kofferten kommer att resa så här

Fredriksdal museer och trädgårdar 22/6 -3/9
Kontaktperson: Charlotte Alheim, 0706-10 45 37, charlotte.alheim@helsingborg.se

Habiteum, Fältarpsvägen 60, vid Sundspärlan 14/9 – 8/10
Kontaktperson: Karolina Nilsen, 0732-31 51 12, karolina.nilsen@helsingborg.se

Dunkers kulturhus 15/10 – 29/11
Kontaktpersoner: Rita Winde, 0732-31 54 28, rita.winde@helsingborg.se
Tora Schlyter, 0732- 31 52 58, tora.schlyter@helsingborg.se

Idé A Drottninghög 2/12 – 8/1 2021
Kontaktperson: Sara Nygren, 0736-82 56 62, Sara.nygren@helsingborg.se

Helsingborgs stadsbibliotek 11/1 – 28/1 2021
Kontaktperson: Jonas Rösing, 0732-31 10 76, jonas.rosing@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.