De hedras med Helsingborgsmedaljen 2018

De hedras med Helsingborgsmedaljen 2018

Nu står det klart vilka personer som kommer att hedras med Helsingborgsmedaljen. Stadens medaljdelegation har utsett nio medaljörer, bland andra en dirigent, en trädgårdsdesigner och en tv-kock. Medaljerna delas ut under en högtidlig ceremoni i Rådhuset 21 maj.

”Helsingborgsmedaljen kan delas ut till särskilt förtjänt anställd eller förtroendeman hos staden”. Men även andra kan få den ”därestsynnerliga skäl därtill föreligga”.

– Vi har fått in 162 nomineringar till Helsingborgsmedaljen och av dem har vi utsett nio medaljörer. Det är en blandning av tidigare tjänstepersoner och förtroendevalda men också personer från förenings- och näringslivet. Jag ser fram emot medaljceremonin där vi får träffa dem alla säger Mats Sander, kommunfullmäktiges ordförande.

2018 års medaljörer är:

• Annika Anderberg Boman, trädgårdsdesigner
  • Jan Andersson, politiker
  • Jörgen Hallberg, brandchef
  • Rolf Karringer, verksamhetschef inom socialtjänsten
  • Bodil Mårtensson, författare
  • Roland Nilsson, politiker
  • Tina Nordström, kock och programledare
  • Bo-Göte Nygren, musiker/dirigent
  • Grethe Svensson, ledare inom föreningslivet

Så här säger två av medaljörerna när de nås av nyheten:

– Att bli tilldelad Helsingborgsmedaljen känns fantastiskt hedrande. Det 'gröna' har varit mitt stora intresse och att få arbeta med att försköna Helsingborg och sprida glädje till staden känns bra säger Annika Anderberg Boman.

– Men wow, jag känner mig otroligt hedrad. Helsingborg är mitt hem och jag är otroligt hemmakär. Jag reser överallt och ingenstans men ska alltid hem, hem, hem med första bästa flyg. För mig har historia ett stort värde, och den har jag här. Jag har sagt det förr 'jag lämnar aldrig Helsingborg' punkt, säger Tina Nordström.

Medaljörerna har utsetts av medaljdelegationen som består av kommunfullmäktiges presidium, ordförande Mats Sander, 1:e vice ordförande Lena Bjerne och 2:e vice ordförande Inger Nilsson.

Om Helsingborgsmedaljen

Helsingborgsmedaljen är stadens högsta utmärkelse och har delats ut sedan 1949 på stadens födelsedag den 21 maj. Över 400 personer har genom åren belönats med Helsingborgsmedaljen.

Mats Sander, ordförande i Medaljdelegationen, 0732-31 59 31
Susanne Söderlund, sekreterare i Medaljdelegationen, 0733-42 52 51

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.