​Fokus på innovation och framtidens stad i Almedalen

​Fokus på innovation och framtidens stad i Almedalen

Under Almedalsveckan i Visby är Helsingborgs stad på plats för att visa att Sveriges kommuner trots tuffa utmaningar måste våga testa och satsa på nya lösningar. De kommande åren satsar staden en kvarts miljard på att utveckla framtidens välfärd och stadsutveckling. Fokus i Almedalen är därför att hitta samarbetspartners som vill utveckla framtidens stad tillsammans med kommunen.

- Offentlig sektor står inför stora utmaningar de kommande åren då andelen barn och äldre blir allt större mot den andel som är i arbete. Vi måste därför ändra våra arbetssätt och hitta smartare lösningar. Tillsammans vill vi utveckla mer effektiva metoder och skapa utrymme för tester och utveckling av helt nya välfärdslösningar för kommuner och städer, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

I år kommer staden återigen ha med sig lådcyklar, som togs väl emot på förra årets Almedalsvecka och gjorde det möjligt för stadens representanter att arbeta på ett mer flexibelt sätt. Helsingborgs stad uppmanar alla att komma förbi och utbyta tankar, ge staden feedback, vara med och utveckla framtidens välfärdslösningar och tjuvkika på några olika sätt som Helsingborg tar sig an de kommande utmaningarna.

- Vi kommer självklart också att lyfta vikten av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Detta kommer att uppmärksammas genom ett seminarium i Öresundshuset på måndag den 1 juli klockan 10.00-10.45 där både Trafikverket och västsvenska handelskammaren deltar. Det är dags att ta nästa steg i arbetet för en fast förbindelse som gynnar hela Sverige konkurrenskraft, säger Peter Danielsson.

Fakta:

De kommande åren satsar Helsingborgs stad en kvarts miljard på att utveckla framtidens välfärd. Detta är möjligt genom en utdelning som staden gör från Helsingborgs Hamn AB. Av den summan går 132 miljoner till stadens nämnder för att utveckla nya innovativa välfärdslösningar och 118 miljoner till att genomföra stadsmässan, H22, www.h22.se

Läs mer om fast förbindelse på https://hh-gruppen.org/hh-forbindelse/.

För mer information:

Cecilia Eklund, presschef Helsingborgs stad, cecilia.eklund@helsingborg.se, 073-422 19 95

Om Helsingborgs medverkan i Almedalen kontakta Charlotte Hedlöf, projektledare Helsingborgs stad, charlotte.hedlof@helsingborg.se, 072-190 73 09

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.