Trafikkarta för årets sommarfestival Hx 2019 i Helsingborg 2-3 augusti

​Genom att gå, cykla eller åka kollektivt till Hx kan alla bidra till ett ännu bättre festival-klimat!

- Nu är det bara lite drygt en vecka kvar tills vi drar igång årets sommarfestival Hx, och efter alla månader av förberedelser är det en härlig känsla att se hur festivalområdet successivt börjar växa fram. Jag vill också uttrycka min tacksamhet till alla fastighetsägare och boende i området som med stort tålamod visat förståelse för att vi under några dagar behöver göra vissa begränsningar i trafikflödet, säger Nathalie Jarnhäll, projektledare för Hx 2019.

Långsiktig hållbarhet är ett av de teman som lyfts fram under Hx. Alla besökare kan bidra till ett bättre festival-klimat genom att gå, cykla eller åka kollektivt. Skånetrafiken sätter in extra bussar och erbjuder rabatt om man är två eller fler som reser på samma biljett. För den som vill cykla, finns en bemannad och gratis cykelparkering på södra delen av Gröningen som är öppen mellan 12.00-00.30.

- Det är verkligen positivt att se hur allt fler besökare väljer att lämna bilen hemma, säger Nathalie Jarnhäll.

Inför och under Hx-festivalen kommer vissa gator att stängas av, medan andra får begränsad framkomlighet:

Avstängt 31 juli–4 augusti

Fria bads p-platser

Avstängt 31 juli–5 augusti

Hamntorget – p-platser

Avstängt 1–4 augusti

Båthusgatan*

Karl Johans gata, mellan Båthusgatan och Henry Dunkers plats*

Kungsgatan, mellan Karl Johans gata och Henry Dunkers plats*

Kranföraregatan*

Bogseraregatan*

Trosshalaregatan*

Kungsgatan, mellan Sundstorget och Hamntorget. OBS! Möjlig infart från Sundstorget för behörig trafik till Badhusgatan

Badhusgatan*

Hamntorget – gatan runt Hamntorget

*Endast öppen för behörig trafik: boende och leveranser

Avstängningarna påverkar inte tillgängligheten för p-hus eller privata p-platser. Företag hittar information om hur leveranser eventuellt påverkas på: www.foretagare.helsingborg.se

Omställt till enkelriktad trafik 1–4 augusti

Tågagatan, väster om Drottninggatan. Enkelriktat i östgående riktning, endast utfart mot Drottninggatan

Roskildegatan. Enkelriktat i östgående riktning, endast utfart mot Drottninggatan

Kungsgatan, från Sundstorgsgaraget till Roskildegatan. Enkelriktat i norrgående riktning

Det kommer att finnas tillfälliga infarter för privata parkeringar med ordinarie infartsväg Hamntorget och Fria Bads parkering mellan 31 juli - 4 aug.

Var med och smygstarta festivalhelgen redan på torsdag 1 augusti tillsammans med Eskilscupens parad!

Torsdagen den 1/8 blir det parad genom staden och invigningsparad tillsammans med Eskilscupen på Gröningen. Hit är alla välkomna för att smygstarta festivalhelgen med Wictoria på scen kl. 19.15. Framkomligheten med bil i city kommer att vara begränsad mellan kl 18-19 när Eskilscupens invigningsparad rör sig mellan Stadsparken och Gröningen.

Har du frågor om avstängningarna?

Ring Kontaktcenter: 042-10 50 00

Läs mer om kollektivtrafiken

Skånetrafiken sätter in extra trafik under Hx. Vill du veta mer?

Gå in på www.skanetrafiken.se eller ring 0771-77 77 77.

Du köper din buss- och tågbiljett i Skånetrafikens app.

För mer information:

Ulf Dahlström

Pressansvarig Hx

Mobil 0723 97 07 62

ulf.dahlstrom@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.