På torsdag den 25 januari startar Nordisk Infrastrukturkonferens 2018 i Helsingborg. Foto: Nicolai Perjesi Photography

​Greater Copenhagen anordnar Nordisk Infrastrukturkonferens i Helsingborg

På torsdag den 25 januari öppnar Helsingborgs stad dörrarna för Nordisk Infrastrukturkonferens 2018. Konferensen sätter fokus på framtidens mobilitet genom bland annat självkörande bilar, Greater Copenhagens trafikcharter och framtidens beteendeförändringar.

Planering av infrastruktur kan inte stoppas av nationella gränser. Därför finns Nordisk Infrastrukturkonferens, en årligt återkommande arena med syfte att lyfta aktuella frågor inom nordisk transportplanering. För första gången är det Greater Copenhagen som arrangerar konferensen mot bakgrund av att man för drygt ett år sedan kom överens om gemensamma prioriteringar för infrastrukturen i en så kallad Trafikcharter.

– Med bättre möjligheter att resa och transportera gods kan våra länder bli konkurrenskraftigare tillsammans. Att utveckla infrastrukturen och satsa på framtidens trafiklösningar är en avgörande framgångsfaktor för Sverige, Skåne, Danmark och Europa. Därför är satsningen på en fast HH-förbindelse viktig, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Fakta

Det genomgående och återkommande temat för konferensen är hur vi kan knyta våra nordiska länder samman genom förbättrad infrastruktur och vad satsningar på förbättrad infrastruktur egentligen skapar för människorna, för näringslivet och utbildningssektorn. Några av årets talare är Sille Krukow, grundare och beteendeexpert på Krukow, som pratar om vilka beteendeförändringar som kommer krävas för framtidens infrastruktur, Verena Kitowski på Uniti som berättar om deras nya självkörande bilar och Martin Huber, generaldirektör för transport i Hamburg som berättar varför Skandinavien är viktigt för Tyskland. Konferensen gästas också av Greater Copenhagens nye ordförande Heino Knudsen.

Nordisk Infrastrukturkonferens, 25 januari 09:30-15:00, Dunkers kulturhus.

Kontakt: Kristin Magnusson, 072-974 77 94, Kristin.magnusson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.