Här är finalisterna som kan vinna Helsingborgs stads miljöpris 2019

Här är finalisterna som kan vinna Helsingborgs stads miljöpris 2019

Sophämtning on demand, fruktsvinn som räddas till juice, hamnstädning som får oss att se miljön under ytan och industriell symbios som återvinner energi och produkter. Fyra innovativa och inspirerande miljöinsatser som alla visar vägen mot ett hållbart Helsingborg. Fyra finalister som har chansen att vinna Helsingborgs stads miljöpris 2019.

Med miljöpriset vill staden uppmärksamma de främsta insatserna, men också visa på den bredd som finns i arbetet för miljö och hållbarhet i Helsingborg. Stadens jury presenterar därför nu de finalister som har chansen att vinna Helsingborgs stads miljöpris 2019. Årets fyra finalister är:

• Bintel AB, som har utvecklat en smart, digital lösning där endast avfallsbehållare som behöver tömmas planeras på tömningsrutten. I samarbete med Nordvästra Skånes Renhållning (NSR) testar företaget nu ”Sophämtning on demand” där invånaren själv kan signalera när sopkärlen ska tömmas. Lösningen minskar koldioxidutsläppen från avfallstransporterna till nytta för både människor och klimat.
  • Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen, som efter 16 år fortsätter sitt outröttliga arbete med att städa Helsingborgs hamnar och hav. Klubben samlar medlemmar i alla åldrar och visar att ideella insatser kan göra skillnad för miljön. När allt från plastskräp till elsparkcyklar lämnar djupet blir det en viktig påminnelse om hur våra vanor och val påverkar livet under ytan och gör havsbotten till en soptipp av rester från mänskliga aktiviteter.
  • Kemira Kemi AB, som i ett framgångsrikt arbete med industriell symbios mellan företag skapar synergier som minskar kostnader och påverkan på miljö och klimat. Produkter och biprodukter blir till råvaror som stannar på området utan att transporteras. Energi återvinns, distribueras till närliggande företag och ger nya produktionsmöjligheter. Företaget fortsätter även att återvinna och leverera koldioxidfri överskottsvärme som idag täcker 35 procent av Helsingborgs behov av fjärrvärme.
  • Rescued Fruits AB, som med sin verksamhetsidé räddar frukt som annars skulle ha kastats för att den inte passar in i industrins massproduktion. Istället blir frukten till juice som minskar matsvinnet i livsmedelskedjan och visar vägen mot en mer hållbar bransch. Under 2018 räddade företaget 168 ton frukt och grönt, och 2019 har verksamheten passerat 250 ton.

Se en film om miljöprisets finalister 2019.

– Finalisterna är fyra fantastiska verksamheter som alla visar hur stora som små företag, föreningar, invånare och staden kan jobba på för miljön i Helsingborg. Insatser som deras är avgörande för omställningen till en hållbar stad och inspirerar andra till verksamheter och innovationer som skapar både engagemang, inkomster, sysselsättning och en hållbar utveckling, säger Sofia Mattsson, miljöstrateg som sitter i beredningsgruppen för Helsingborgs stads miljöpris.

Juryn som utser finalister och vinnare består av stadens miljödirektör, stadsbyggnadsdirektör och näringslivsdirektör, samt ordförande och vice ordförande i miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden.

Helsingborgs stads miljöpris delas ut under en näringslivsfrukost på hotell Marina Plaza
tisdagen den 26 november. Frukosten börjar klockan 07.30 och Media är välkomna till prisutdelningen.

Presskontakter:

Michael Wictor, vd Bintel AB
0707-36 71 74, michael.wictor@bintel.se

Fredrik Pålsson, ordförande Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen
0733- 46 21 48, fredrik.palsson@hsdkdelfinen.se

Peter Kihlgren, vd Kemira Kemi AB
042-17 10 00, peter.kihlgren@kemira.com

Truls Christenson, säljansvarig Rescued Fruits AB
0708-58 35 50, truls@rescued.se

Sofia Mattsson, miljöstrateg i Helsingborgs stad
042-10 61 62, sofia.mattsson@helsingborg.se

Fakta: De kan få Helsingborg stads miljöpris

Miljöpriset i Helsingborgs stad går till företag, organisationer eller personer som gjort goda insatser på miljöområdet. En kandidat uppfyller minst ett av prisets kriterier genom att ha:

• genomfört nya verksamhetsidéer eller innovationer inom miljöområdet,
  • gjort forskning som bidragit till att flytta fram miljöarbetet,
  • genomfört miljöinsatser som är extra utmärkande, eller
  • genomfört insatser som stärker både social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet.

Läs mer om miljöpriset på helsingborg.se/miljopris