Foto: Jonny Magnusson, Helsingborgs Sportdykarklubb Delfinen

Havsresan dyker efter vrak, musslor och ny kunskap på Öresunds botten

Sista veckan i maj samlas frivilliga dykare, forskare och experter från hela landet i Råå hamn för att gå till botten med Öresunds marina värden. Helsingborgs stad är värdkommun för Havsresan 2019 och anordnar föreläsningar och utställningar med havsmiljön i fokus under arrangörernas fältvecka. Filmer, bilder och resultat från dykuppdragen delas av projektet i sociala medier.

Havsresan är ett kunskapsprojekt som startade vid Lunds Tekniska Högskola 1990. Nästan varje år sedan dess har projektet drivits i samarbeten mellan ideella organisationer, dykklubbar, företag och kommuner i Skåne.

27 maj till 2 juni är Helsingborgs stad värdkommun för projektets årliga fältvecka med Helsingborgs Sportdykarklubb Delfinen och organisationen Swedish Coast and Sea Center, SCSC som lokala arrangörer.

Vi uppmärksammar Havsresan genom att samma vecka anordna föreläsningar och utställningar med havsmiljön i fokus. (Se bifogat program). Målet med projektet och samarbetet är att samla in och sprida kunskap om stadens marina och marinarkeologiska värden.

– Vi vill få människor att upptäcka och engageras av allt värdefullt som finns under ytan och på botten utanför Helsingborgs kust. Det handlar om att se den unika havsmiljö som vi tillsammans måste ta hand om, säger Jonny Magnusson dykare och arrangör från Helsingborgs Sportdykarklubb Delfinen.

Varje förmiddag i veckan lämnar fem dykbåtar med ett trettiotal dykare piren i Råå hamn. Mellan klockan 14 och 16 kommer de sedan tillbaka för att rapportera och lämna foton eller film till arrangörerna. På sina uppdrag ska dykarna bland annat filma och ta prover i gamla sandsugningshål, identifiera okända vrak, inventera rödlistade hästmusslor och samla in blåmusslor för analys av miljögifter.

– De frivilliga dykuppdragen ger oss möjlighet att samla in svåråtkomlig data och material som ger viktiga underlag i arbetet för att skydda och bevara Helsingborgs marina miljöer, säger Stina Vuksan Bertilsson, marinbiolog i Helsingborgs stad.

Under fältveckan är media och besökare välkomna att ställa frågor till arrangörer, dykare och experter på plats i Råå hamn.

Presskontakter:

Jonny Magnusson, Helsingborgs Sportdykarklubb Delfinen
072- 52 66 979, jonny.magnusson@dkdelfinen.se

Stina Vuksan Bertilsson, marinbiolog Helsingborgs stad
042-10 50 53 , stina.bertilssonvuksan@helsingborg.se

Se resultat, bilder och filmer från fältveckan i Helsingborg på Havsresans facebooksida.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.