​Helsingborgs delårsbokslut klart

Stadens delårsbokslut visar på ett helårsresultat på 280 miljoner, vilket är 120 miljoner högre än budget (160 miljoner). Ett förbättrat finansnetto tillsammans med ett högre resultat i exploateringsverksamheten svarar tillsammans för 98 miljoner av den positiva budgetavvikelsen.

Stadens verksamheters sammanlagda resultat harmonierar väl med årets ekonomiska tilldelning. De verksamheter som har svårast att utföra sina uppdrag inom sina ekonomiska utrymmen finns inom vård- och omsorgsnämnden samt socialnämnden. Båda har hög efterfrågan i sina verksamheter.

Stadens investeringar ligger fortsatt på en hög nivå trots att en del investeringar senarelagts. Helårsprognosen för investeringsutgifterna ligger på 851 miljoner vilket är 120 miljoner lägre än föregående år.

Även resultatprognosen för stadens helägda koncernföretag är god. Sammantaget prognostiseras ett överskott på 381 miljoner för helåret vilket ligger i nivå med föregående års resultat om justering görs för jämförelsestörande poster (intäkter och kostnader av engångskaraktär.)

Kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson kommenterar:

Kommunsverige står fortsatt inför allt tuffare ekonomiska tider med allt svagare ökningstakt för skatteintäkter och statsbidrag i förhållande till kostnaderna för allt fler barn och äldre. Dessa åldersgrupper har av naturliga skäl höga kostnader för kommunerna jämfört med den arbetsföra befolkningen. Därför är det särskilt viktigt att Helsingborg ännu kan uppvisa en god ekonomi och värna välfärden.

Helsingborg har tagit ytterligare ett kliv framåt i Svenskt Näringslivs företagsklimatrankning där vi klättrar till plats 22 och ligger fortsatt bäst till av landets större kommuner. Gå gärna in på helsingborg.se och ta del av delårsbokslutet som beskriver hur det går för stadens och koncernens verksamheter och är en god temperaturmätare, avslutar Peter Danielsson.

För mer information:

Ulf Krabisch, ekonomidirektör Helsingborgs stad: 070-258 59 92

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.