Helsingborgs museer lanserar nytt kunskapsspel för framtida historiker

Helsingborgs museer lanserar nytt kunskapsspel för framtida historiker

Nyligen lanserade Helsingborgs museer Uppdrag Kärnan - en ny spelapp som låter barn utforska Kärnan och dess borggård, som den en gång kan ha sett ut. Målet med kunskapsspelet är att väcka intresse och nyfikenhet hos den yngre målgruppen, där framtidens arkeologer och historiker finns. Uppdrag Kärnan har utvecklats av ett lokalt företag både till iOS och Android och är gratis att ladda ner via App Store och Google play.

Kärnan i Helsingborg är ett årligen välbesökt landmärke för såväl helsingborgare som turister. Tornet har stått på plats i ungefär 700 år och tidigare fanns det även en medeltida borggård med höga murar och torn som försvarade både hus, invånare och djur. Borggården är sedan länge försvunnen och i den digitala versionen är omgivningarna löst baserade på huvuddragen i det klassiska kopparsticket av Franz Hogenberg och Georg Braun från 1580-talet.

Uppdrag Kärnan är ett kunskapsspel som i första hand riktar sig till barn i låg- och mellanstadieåldrarna. Här har de möjlighet att utforska en del av Helsingborgs historia samtidigt som de letar efter gömda skatter, samtliga en gång uppgrävda på riktigt i eller i närheten av Kärnan. Här får man till och med chansen att hjälpa självaste Drottning Margareta, vilket i sin tur leder till en kunskapsbelöning på Kärnans topp, där soldater en gång i tiden spejade över sundet mot annalkande fientliga trupper. Samtliga föremål i spelet finns dessutom att betrakta på riktigt på Dunkers kulturhus i Helsingborg i den lokalhistoriska utställningen På gränsen.

• Dagens arkeologer och andra experter får besinna sig i sitt nagelfarande av spelmiljön, spelet är i första hand till för att väcka intresse och nyfikenhet hos våra yngsta besökare, där vi är säkra på att framtidens arkeologer och historiker finns, säger Pelle Johansson, antikvarie på Helsingborgs museer.

Varje år besöker flera skolklasser i Helsingborg Kärnan och med Uppdrag Kärnan är tanken att lärare ska kunna vässa till lektionerna ytterligare genom att både berätta om historien och visa på samma gång på skärmen. Barnen får en unik möjlighet att själva upptäcka området. Pelle Johansson förklarar:

• Det är inte helt lätt att föreställa sig enmedeltida borggård runt Kärnan när man går omkring i dagens Slottshagspark. Hästar och armborst har ju bytts ut mot eldrivna sparkcyklar och mobiler. Med Uppdrag Kärnan får man en hint om hur det kan ha sett ut för flera hundratals år sedan i en blandning av underhållning och en historielektion på samma gång. Och vi hoppas snart kunna bygga vidare på spelets innehåll med mer detaljer, inte minst hur det kan ha sett ut inne i Kärnan.

Uppdrag Kärnan finns på svenska, engelska och tyska. Appen laddas ner gratis från App Store och Google play.

Kontaktperson:
Pelle Johansson, antikvarie Kulturmagasinet/Helsingborgs museer
per-magnus.johansson@helsingborg.se

Presskontakt:
Paul Svensson
paul.svensson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.