​Helsingborgs stad får fortsatt högsta kreditbetyg

​Helsingborgs stad får fortsatt högsta kreditbetyg

Ratinginstitutet Standard & Poor’s (S&P) bekräftade den 24 april att Helsingborgs stad behåller sitt höga kreditbetyg AAA. Det högsta betyg avseende en välskött och stark ekonomi som kan erhållas på marknaden.

Trots den ekonomiska nedgång som Covid -19 pandemin medför ger S&P Helsingborgs stad det högsta kreditbetyget.

S&P lämnar i sin rapport även en framåtriktad bedömning och meddelar att ratingbetyget är stabilt tack vare stadens goda arbete med den finansiella styrningen. De skriver vidare att den politiska stabiliteten i kommunen är en bidragande faktor till den positiva framtidsutsikten.

- Detta är ett styrkebesked för Helsingborg. Betyget visar att vi har en välskött ekonomi och att Helsingborgs stads ekonomiska ställning är mycket bra. Förutom att ett högt kreditbetyg ger ett gott renommé i förhållande till leverantörer och andra samarbetspartners, så ger det oss möjlighet att låna upp kapital med fördelaktiga lånevillkor, framhåller Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

- Mina uppdragsgivare, oavsett partitillhörighet, är eniga om att en stark balansräkning och en god ekonomi är en långsiktig garanti för att tillhandahålla välfärd till helsingborgarna. Detta skapar tydlighet och spänst i organisationen. Stadens ca 10 000 medarbetare levererar generellt mycket hög kvalitet i välfärdsuppdragen, till en god ekonomi samt med en kommunalskatt som ligger mer än en skattekrona lägre än några större kommuner söder om Kävlingeån, påpekar stadens ekonomidirektör Ulf Krabisch.

Fakta

Den upplåning som Helsingborgs stads internbank gör är nästan uteslutande vidareutlånad till de bolag som staden äger, där Helsingborgshem och Öresundskraft står för merparten. I dagsläget uppgår koncernens nettoupplåning till cirka 6,7 miljarder kronor. Upplåning sker genom att staden ger ut egna värdepapper, kortfristigt genom utgivande av certifikat och långfristigt genom obligationsupplåning.

En skattekrona i Helsingborg motsvarar 330 miljoner kroner årligen i skatteuttag från helsingborgarna. För en familj med 500 000 kronor i beskattningsbar inkomst innebär ändrad skattesats med en krona en förändrad skatt på 5 000 kronor per år.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.