Helsingborgs stad kommer att driva en rättslig process mot de personer som orsakade skadegörelsen på Dalhemsskolan. Bilden kommer inte från Dalhemsskolan. Foto: Helsingborgs stad

​Helsingborgs stad kräver ersättning för krossade fönster

Helsingborgs stad kommer via fastighetsförvaltningen att driva en rättslig process mot de personer som orsakade skadegörelsen på Dalhemsskolan.

Natten till fredagen den 12 januari krossades över 100 fönster på Dalhemsskolan i Helsingborg. Polisen har nu, med hjälp av övervakningsbilder, identifierat två gärningsmän.

– Det är helt oacceptabelt att förstöra allmän egendom på det sättet som uppstått på Dalhemsskolan och det måste få rättsliga konsekvenser. Staden kommer därför att kräva skadestånd för den kostnad som de krossade fönsterna innebär. Vi har nolltolerans i Helsingborg för händelser som dessa, säger Richard Lundberg (M), ordförande för fastighetsnämnden i Helsingborgs stad.

För mer information: Richard Lundberg (M), ordförande för fastighetsnämnden, 076-773 84 96 och Fredrik Hjort, fastighetsdirektör på Helsingborgs stad, 042-10 39 95.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på Helsingborg2035.