Helsingborgs stad ordnar rekordmånga praktikplatser – trots corona

Helsingborgs stad ordnar rekordmånga praktikplatser – trots corona

Varje sommar ordnar Helsingborgs stad möjlighet till praktikplatser för ungdomar. Med anledning av corona ställdes flera hundra platser in under våren. Tack vare omfattande samverkansarbete har man i Helsingborg lyckats vända situationen och överträffa ursprungsmålet om att erbjuda minst 700 platser.

- Praktikplatserna är oerhört värdefulla. För många ungdomar är det svårt att få till det första steget ut i arbetslivet. Man saknar erfarenhet att hänvisa till och är i många fall beroende av att föräldrarna har ett nätverk för att få sin första chans. Sommarpraktiken öppnar upp möjligheten för ungdomar att bygga eget nätverk och erfarenheter att addera till sitt cv för att förbättra sina chanser till jobba framåt, säger Maria Norrby, arbetsmarknadsdirektör, Helsingborgs stad.

Ursprungsmålet för Helsingborg var att i sommar kunna erbjuda minst 700 platser till sommarpraktik. Tidigt när corona kom insåg arbetsmarknadsförvaltningen att chanserna för ungdomar att finna egna sommarjobb inom näringslivet skulle försvinna i stor utsträckning. Då beslutade arbetsmarknadsförvaltningen att öka antalet praktikplatser i samarbete med stadens föreningsliv och många förvaltningar. Så slog pandemin till med full kraft och drygt 300 av de befintliga platserna som staden tillhandahåller ställdes in. Främst försvann platserna inom vård- och omsorgsförvaltningen och inom delar av föreningslivet som tvingats ställa in många aktiviteter.

- Krisen tvingar oss att tänka i nya banor och utveckla vårt sätt att arbeta. Innovationskraften och kreativiteten inom stadens förvaltningar, bolag och föreningsliv har varit helt avgörande för att lösa så många platser på så kort tid. Vi är tacksamma för de samarbeten som uppstått och för alla som ansträngt sig att hitta nya sätt att emot, och ställa upp för våra ungdomar, säger Valmir Jusufi, enhetschef näringsliv och matchningsenheten, Helsingborgs stad.

- Vi tog oss an utmaningen att hitta annorlunda lösningar för att ta emot arbetssökande ungdomar i sommar. Det var med glädje vi presenterade att vi lyckats skapa möjlighet att ta emot ungefär 70 sommarpraktikanter. Praktiken hos oss innefattar ett 50-tal platser inom projektet LandArt som innefattar att tillsammans med konstnärer bygga platsspecifik konst. Samt 20 platser inom Kul i Slottshagen där arbetsuppgifterna varierar mellan guidning, att bilda informationspunkter och agera lekledare för besökande i parken, säger Mats Hallberg, biträdande förvaltningschef, kulturförvaltningen Helsingborgs stad.

Genom god samverkan erbjuds nu drygt 900 ungdomar praktik i Helsingborg under sommaren 2020. Arbetsmarknadsförvaltningen har ett väl fungerande samarbete med elevhälsovården på skolorna och kan på så sätt varje år vika platser för unga med särskilda behov, dessa platser är inräknade i de totalt drygt 900.

Maria Norrby, arbetsmarknadsdirektör, Helsingborgs stad
maria.norrby@helsingborg.se, 072-211 38 02

mats.hallberg@helsingborg.se, 073-028 22 53

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.