Julia Persson (M), Idrotts- och fritidsnämndens ordförande i Helsingborg

​Helsingborgs stad ser över det ekonomiska stödet till föreningslivet

Nu presenterar Helsingborgs stad de gemensamma och generella villkoren för det ekonomiska stödet till stadens samlade föreningsliv. Dessa ska skapa ett enhetligt system för alla föreningar i staden.

- Det är positivt och helt nödvändigt att vi nu har en ett förslag på gemensamma och generella villkor som ska gälla vid beviljande av stöd till föreningslivet. Beslut kommer att tas av kommunfullmäktige under hösten och systemet med gemensamma villkor och ansökningar kommer successivt att införas under 2020, säger Julia Persson (M), Idrotts- och fritidsnämndens ordförande i Helsingborg.

- Det blir tydligare vad som förväntas av föreningarna. Samtliga ansökningar gällande ekonomiskt stöd till föreningar i Helsingborg skickas till Kontaktcenter via en e-tjänst. En första granskning görs och därefter skickas ansökningar vidare för beredning och beslut av respektive nämnd som ansvarar för utbetalning av stöd. En central funktion inrättas därmed för den inledande granskningen som en del av en väg in för föreningslivet. Kontaktcenter och nämnderna får ett gemensamt ansvar för kontroll och uppföljning av stöd till föreningar, förklarar Cecilia Holm, utredare vid stadsledningsförvaltningen i Helsingborg.

Förutom de formella kraven gällande organisationsnummer, styrelse, revisorer och så vidare lyfter utredningen vikten av kvalitativa villkor:

- Föreningen har öppen antagning av medlemmar. Av stadgarna framgår vem som kan bli medlem och hur medlemmar antas.

- Föreningen är inkluderande, dvs motverkar diskriminering enligt diskrimineringslagen och FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

- Föreningen värnar om enskildas grundläggande fri- och rättigheter och principen om alla människors lika värde.

- Föreningen främjar genom sitt arbete förståelsen för ett demokratiskt styrelseskick.

- Föreningens verksamhet bedrivs med respekt för barns rättigheter enligt barnkonventionen.

- Föreningens verksamhet, i den del den riktar sig till barn och unga, ska bedrivas i en miljö som är fri från alkohol och tobak.

Bakgrund

Helsingborgs stad betalar årligen ut omkring 40 miljoner kronor i ekonomiskt stöd till föreningslivet. I samband med att staden och föreningslivet i Helsingborg tecknade en överenskommelse om samverkan, upprättades också en handlingsplan som har beslutats av kommunfullmäktige. Handlingsplanen innehåller bland annat ett uppdrag att göra en översyn av stadens ekonomiska stöd till föreningslivet och vilka villkor som gäller för detta. Stödet beslutas och administreras av fritidsnämnden, kulturnämnden, arbetsmarknadsnämnden, vård- och omsorgsnämnden och socialnämnden. Stadsbyggnadsnämnden har också samarbete med föreningar som innebär att föreningar får ersättning för vissa utförda uppgifter. Samtidigt som staden gör sin översyn har staten genomfört en utredning som ger förslag på så kallade demokrativillkor för den statliga bidragsgivningen till föreningar och deras centralorganisationer.

För mer information: Cecilia Holm, utredare vid stadsledningsförvaltningen i Helsingborg, 070-523 53 45

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.