Markus Borg och Erik Larsson som beviljats stöd till sina forskningsprojekt vid Campus Helsingborg.

​Helsingborgs stad stödjer forskning i Artificiell Intelligens (AI) och Internet of Things (IoT)

Helsingborgs stad beviljade idag stöd till flera forskningsprojekt vid Lunds universitet/Campus Helsingborg. En av dessa har inriktning på att utveckla och kvalitetssäkra testning av Artificiell Intelligens (AI), en annan att skapa en forskningsmiljö för att arbeta tvärvetenskapligt med Internet of Things (IoT).

- Det är glädjande att vi genom dessa forskningsinsatser breddar basen i Helsingborg för akademin. Campus Helsingborgs får ett forskningsstöd på 1,8 miljoner kronor från staden årligen. Det är väl investerade pengar som starkt bidrar till att vi tillsammans med näringsliv, Region Skåne och akademin bland annat kliver fram och tar plats som ett nationellt AI-center i Sverige. Vårt mål är att vara en av Europas mest innovativa städer till 2022 och där spetsar vi särskilt in oss på tillämpad AI som ska komma både invånare och företagare till nytta, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Projektet ”AI meta-testbädd i Helsingborg” ska initialt utreda hur en testmiljö för kvalitetssäkring av AI-tillämpningar kan byggas i Helsingborg. Målet är att testbädden ska utgöra en nationell resurs. Företag erbjuds en sammanställning av de senaste rönen inom Al-testning, samt möjlighet att ta del av kursverksamhet. Partnerbolag kommer att vara aktiva vid tillämpad forskning inriktad på utvärdering och anpassning av Al-testning. Till testbädden kommer både universitets- och institutsforskare att knytas, dessutom kommer studenter att kunna genomföra sina examensarbeten i den kontrollerade miljön.

Projektet ”Forskningsmiljö för Internet of Things (IoT)” går in i sitt tredje år och syftar till att utnyttja det ämnesdjup och den tvärvetenskaplighet som finns på Lunds universitet/Campus Helsingborg och erbjuda Helsingborg som testbädd för att bygga en forskningsmiljö för Internet of Things (IoT).

- Nu har vi tillsammans med Helsingborg börjat skapa en riktigt vass forskningsmiljö som kan fördjupa och sprida kunskapen om både AI och IoT. För Campus Helsingborg är dessa projekt en del i navet som vi vill bygga för att vara en framtidssatsning både för studenter och forskare, säger Annika Olsson, rektor vid Campus Helsingborg.

Fakta:

Tidigare under hösten har Helsingborg tillsammans med näringslivet och akademin presenterat satsningar på ett AI-center (Get AI) och en AI-fabrik (Smarter City Lab) tillsammans med Vinnova. Nu breddas detta med en forskningsmiljö på Campus Helsingborg med fokus på AI och IoT. Lunds Universitet och Helsingborgs stad arbetar tillsammans för att utveckla verksamheten vid Campus Helsingborg. Varje år bidrar Helsingborgs stad med medel för utvecklings- och forskningsprojekt. Medlen används för insatser som stärker högre utbildning, forskning och samverkan i och kring Helsingborg.

För mer information:

Emelie Esberg, Helsingborgs stad, emelie.esberg@helsingborg.se
Annika Olsson, Campus Helsingborg/Lunds Universitet, annika.olsson@ch.lu.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.