Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande och Jan Björklund (S), oppositionsråd i Helsingborg.

Helsingborgs stad utökar åtgärderna för att stötta företag under Coronakrisen

Helsingborgs stad vidtar nu ytterligare åtgärder för att mildra effekterna för de lokala företagen med anledning av Corona/Covid-19.

- Corona slår hårt mot näringslivet. Vi är måna om att livskraftiga företag ska kunna ta sig igenom krisen och då handlar det mycket om likviditet. Där kan Helsingborgs stad hjälpa till och tillsammans med de statliga stödpaketen bidra. Hur var och en av oss agerar för att stötta lokala företag under krisen kommer också vara viktigt för att vi ska kunna ha ett blomstrande näringsliv efter krisen, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

- De här åtgärderna hoppas vi ska kunna göra skillnad för berörda företag i staden. Det kommer att vara tuffa månader för många företagare och näringsidkare denna vår. Vi får tillsammans titta på fler åtgärder framåt, säger Jan Björklund (S), oppositionsråd.

Åtgärderna omfattar obligatorisk myndighetsutövning enligt förteckningen nedan.[1]

Åtgärderna är:

• Fakturor med obligatoriska myndighetsavgifter som nämns nedan får 180 dagars betalningstid. Detta gäller fakturor som staden skickar ut från och med 1 april 2020.
  • De som redan har fått faktura för obligatorisk myndighetsavgift, men ännu inte betalat denna, har möjlighet att höra av sig och få anstånd i upp till 180 dagar.
  • Staden debiterar inga påminnelseavgifter för dessa fakturor och skickar dem inte heller till Kronofogden.
  • Företag som har påbörjat en myndighetsprocess har möjlighet att avbryta denna mot en mindre avgift, samt i vissa fall helt utan avgift. Kontakta din handläggare för mer information om dina möjligheter.

Stadens FAQ för företag uppdateras kontinuerligt för att enkelt och samlat tillgängliggöra hjälpen som finns att få såväl nationellt, regionalt som lokalt. Klicka här för att komma till stadens FAQ.

För mer information:

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, 042-10 50 87

Jan Björklund, (S), oppositionsråd, 070-418 80 00

Annette Melander Berg, näringslivsdirektör, 072-227 17 14

[1] Tillstånd och tillsyn avseende miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd, tobakslagen. Räddningstjänsten Skåne Nordväst har tagit samma beslut för sina tillstånd och tillsyn.

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.