​Helsingborgs stads bokslut 2019

​Helsingborgs stads bokslut 2019

Helsingborg redovisar ett resultat för 2019 på 337 miljoner kronor. Resultatet överstiger stadens budget med 177 miljoner. Den positiva budgetavvikelsen består till stor del av intäkter som ligger utanför den egentliga verksamhet staden bedriver. Ett positivt finansnetto tillsammans med exploateringsintäkter svarar för 135 miljoner av den positiva budgetavvikelsen.

- Utan dessa intäkter blir resultatet 202 miljoner, det vill säga 42 miljoner högre än budget vilket ger en mer rättvisande bild av resultatnivån i den egentliga verksamheten framhåller stadens ekonomidirektör, Ulf Krabisch.

Ur balanskravssynpunkt redovisar staden ett utfall på 255 miljoner, som mycket väl infriar lagstiftningens krav på en god ekonomisk hushållning.

Stadens nämnder håller överlag sina kostnader inom sina ekonomiska utrymmen. Socialnämnden redovisar däremot ett underskott på drygt 12 miljoner. Detta har sin förklaring i ett fortsatt ökat inflöde av klienter tillsammans med ett oklart läge om vilken ersättning som nämnden ska erhålla från Migrationsverket. I bokslutet har därför en reservering gjorts av försiktighetsskäl på 20 miljoner.

Även vård- och omsorgsnämnden har det fortsatt kärvt ekonomiskt. Efter att regeringen tidigt i våras aviserade att omgående dra in ett riktat statsbidrag på 28 miljoner valde kommunfullmäktige att besluta om en förstärkning från stadsgemensamt på 45,5 miljoner till nämnden. Likväl redovisar nämnden ett underskott på 35 miljoner.

- En väl fungerande vård- och omsorg är ett av stadens kärnuppdrag framhåller Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande och fortsätter: Det extra tillskott på 45 miljoner som kommunfullmäktige beslutade om i våras var uppenbarligen inte tillräckligt. På mitt och alliansens initiativ kommer samtliga partier i kommunfullmäktige samlas kring och diskutera vårdens-, skolans- och de sociala verksamheternas förutsättningar.

Stadens ekonomiska ställning är fortsatt mycket god. Soliditeten uppgår till 69 procent. Det är få kommuner i Sverige som matchar den nivån. Vidare är stadens egen upplåning fördelat per helsingborgare 5 000 kronor. Genomsnittskommunen i Sverige har en upplåning per invånare som är uppskattningsvis 10 gånger högre, påpekar Ulf Krabisch.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) gör bedömningen att kommunernas ekonomiska förutsättningar kommer att bli alltmer ansträngda under flera år framöver. Denna uppfattning delar Helsingborg.

- Därför är det extra viktigt att staden fortsatt arbetar med förändrings- och utvecklingsarbete, så att vi även framöver har en stark ekonomi samtidigt om vi levererar en bra välfärd till helsingborgarna understryker avslutningsvis Peter Danielsson.

Stadens och koncernens bokslut och verksamhet kommer att redovisas i stadens årsredovisning för 2019. Kommunfullmäktige kommer att behandla denna vid ordinarie möte den 21 april.

Ulf Krabisch, stadens ekonomidirektör, tfn: 042 – 10 50 00

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, tfn: 042-10 50 00

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.