IKEA och arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborg i nytt samarbete

Helsingborgs stads arbetsmarknadsförvaltning har inlett ett samarbete med Ikea där arbetssökande får praktik i Ikea:s restaurang, samtidigt som de via vuxenutbildningen i Helsingborg får utbildning inom restaurang och storkök. Avsikten är att samarbetet ska bli långvarigt.

– Vårt uppdrag är att minska arbetslösheten i Helsingborg, säger Valmir Jusufi som är enhetschef på arbetsmarknadsförvaltningen. Det gör vi bland annat genom att utmana den kompetensbrist som många företag upplever just nu. Samarbetet med Ikea är ett vinnande koncept som vi är mycket glada över. Vi hittar lämpliga personer som får utbildning via vuxenutbildningen samtidigt som de får praktik hos Ikea, och en god möjlighet att få ett arbete.

Upprinnelsen till samarbetet är ett starkt intresse från båda parter. Från Ikea:s sida finns ett önskemål om att ta större plats som ett socialt ansvarstagande företag i staden och samtidigt hitta kompetent personal. Arbetsmarknadsförvaltningen ska ge invånare möjligheter att bli självförsörjande. Arbetsförmedlingen har varit en dialogpart.

Christopher Persson, ansvarig för mångfald och inkludering, Ikea Helsingborg, är tydlig:

– Som arbetsgivare ska vi ta ett större samhällsansvar. Det är viktigt för mig att hitta framgångsrika vägar för hur Ikea fortsatt kan vara en socialt ansvarstagande arbetsgivare.

Ikea arbetar för ett mer inkluderande samhälle och medarbetarna ska spegla demografin utifrån en lokal marknad, något som kommer att tas hänsyn till i samarbetet.

– På Ikea arbetar vi för att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vi vet att en stor del av de invånare som står utanför arbetsmarknaden ofta är studiesvaga. Att ge dem en chans att få arbetslivserfarenhet, samtidigt som de får en utbildning, är bara positivt, säger Jeanette Wessman P&C manager.

Robin Björnstedt och Emily Van Der Knaap På Ikea Food replikerar:

– Vi oerhört glada att just vi är avdelningen som får vara med och ta extra stort ansvar inom området inkludering och mångfald.

Att kombinera praktik och utbildning är en modell som har visat sig vara framgångsrik, både för att individen ska få en fast anställning såväl som att höja fortsatt studiemotivation. Och i samverkan med arbetsgivare och det lokala näringslivet och kan utbildningar skräddarsys direkt utifrån företagens behov.

– Vi på arbetsmarknadsförvaltningen gläds åt samarbetet som vi ser som starten på en långsiktig relation med Ikea. Vi hoppas också att detta ska bidra till att andra företag i staden nappar på konceptet, ser nyttan och kraften som uppstår när vi från stadens sida tillsammans med företag löser dagens och framtidens kompetensförsörjnings- och integrationsutmaningar, säger Valmir Jusufi.

Kontakt: Valmir Jusufi, 076-139 56 91, Valmir.Jusufi@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.