Sara Altinawi. Foto: Lana Gumaa

Internationell kulturdag på Dunkers kulturhus

Dunkers kulturhus
Lördag 19 september 11.00–16.30

Internationella kulturdagen på Dunkers kulturhus bjuder på ett smakprov av kulturer och traditioner, för både barn och vuxna.
Värdar för dagen är ett antal lokala representerar från olika länder och kulturer.
Det blir musik, dans, bilder och språk från flera delar av världen, allt för att ge helsingborgarna en chans att lära känna nya kulturer.

Idégivare och projektledare är Sara Altinawi. Sara är ursprungligen från Syrien och har bott i Sverige i sex år. Efter avslutat gymnasium i Syrien flyttade hon till Malaysia för att studera grafisk design. Sedan bar det i väg till Saudiarabien, där hon jobbade i en internationell skola. I Sverige har Sara jobbat på Dunkers kulturhus sedan 2017, som projektledare för SpråkCafé, arrangemangsvärd och som visningsguide.
Vid sidan av sitt arbete på Dunkers kulturhus har Sara eget företag där hon driver projekt som är riktade mot arabisktalande. Hon håller också workshops i re-design, samtidigt med studier på universitet i Halmstad.

Lördagens program ser ut så här

11.00–16.00
Deltagare från Palestina, Kroatien, Indien, Kina, Serbien, Syrien och från butiken Världen öppnar en liten marknadsplats med saker och ting från sina respektive länder.
Plats: Atriet

12.30–16.00
En workshop för barnen och deras vuxna, där man kan skapa sin egen flagga.
Plats: Utsikten, mot sundet.

12.30–14.30
Deltagare från Palestina, Kroatien, Indien, Kina, Serbien, Syrien, Rumänien och från butiken Världen presenterar sig i form av modevisning, storytelling med mera.
Plats: Konsertsalen

15.30–16.30
Deltagare från Palestina, Kina, Sverige, Syrien och Indien bjuder på traditionell folkdans.
Plats: Konsertsalen

Arrangemangskontakt:
Sara Altinawi
sara.altinawi@helsingborg.se

Presskontakt:
Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.