Joakim Jardenberg prisas som årets offentliga innovatör

Joakim Jardenberg prisas som årets offentliga innovatör

Ikväll, onsdagen den 21 maj, utsågs Joakim Jardenberg till årets offentliga innovatör på konferensen Offentliga Rummet i Karlstad. För första gången delades priset Guldlänken ut till en person som skapar skillnad i alla typer av offentlig verksamhet.

Sedan 1999 delas Guldlänken ut. Den belönar innovativa förändringar av offentlig verksamhet. Tidigare har priset delats ut till offentliga organisationer men nytt för i år är att lyfta fram de personer som verkligen skapar skillnad. I år har Guldlänken tilldelats Joakim Jardenberg, inspiratör, förändringsagent, provokatör, entreprenör och internetchef i Helsingborgs stad.

Motiveringen lyder:
Under 20 år har Joakim Jardenberg arbetat inom många olika perspektiv på den digitala samhällsförändringen. Mest känd är han sannolikt som debattör, föreläsare och som en aktiv och engagerad deltagare i diskussionen över många olika digitala kanaler. Ständigt utmanande och ständigt idérik när det gäller att hitta nya vägar i en digital kontext. Han representerar ett sorts öppet, transparent och idéburet ledarskap som blir allt viktigare som ett kompletterande alternativ till traditionell organisationsledning. Han arbetar också som rådgivare i internetfrågor för stora börsbolag samt som entreprenör, idégivare och delägare i flera startups. Sedan en tid är han internetchef i Helsingborg och har bland annat alldeles nyligen introducerat en ny och kompletterande typ av kommunal hemsida med fokus på passion och känsla, snarare än på information. Dessutom producerad på ett sätt som är ovanligt i den kommunala världen; extremt snabbt, med väldigt liten budget och en liten intern arbetsgrupp. När Guldlänken från och med i år främst fokuserar på individers betydelse som eldsjälar och som inspiratörer för att hitta nya vägar inom olika samhällssektorer ser vi i juryn Joakim Jardenberg som en alldeles utmärkt symbol för detta och som en värdig vinnare av Guldlänken 2014.

- Det här arbetet vi gör skulle jag inte ens försöka att genomföra i en annan stad just nu. Helsingborg är staden för människor som vill, och det märks. Det finns en enorm drivkraft här - både hos de som jobbar i staden, och hos de som bor här. Helsingborgs stad är modig som plockar in mig och det ska staden ha all cred för, säger Joakim Jardenberg, internetchef i Helsingborg.

- Stadens arbete går i visionens riktning. En vision som inspirerar och utmanar på alla plan. Därför behövs personer som Joakim Jardenberg, som har kunskapen, modet och viljan att prova nytt. I kombination med nyfikna och dedikerade medarbetare leder Joakim ett fantastiskt arbete och utmärkelsen är ett kvitto på det, säger Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad

Guldlänken arrangeras av E-delegationen, Sveriges Kommuner och Landsting samt Vinnova samverkan med konferensen Offentliga rummet.

För mer information kontakta:
Joakim Jardenberg, internetchef i Helsingborgs stad, telefon 073-518 77 00
Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad, telefon 042-10 66 00

Fototext: It- och energiminister Anna-Karin Hatt med Joakim Jardenberg, som ikväll utsågs till årets offentliga innovatör. Fotograf: Viktoria Grännsjö, Karlstads kommun