Marcus Nilsson

​Marcus Nilsson är ny ekonomidirektör i Helsingborg

Marcus Nilsson blir ekonomidirektör i Helsingborgs stad. Den nytillsatta ekonomidirektören kommer närmast från arbetet som ekonomichef i Lomma kommun och har en lång bakgrund som både ekonomichef och redovisningschef i Ystad kommun.

- Jag är både glad och förväntansfull över att börja i Helsingborgs stad. Efter fem år i Lomma kommun ville jag ta mig an en större utmaning, och när jag såg möjligheten att kliva in i Helsingborg så sökte jag tjänsten. Staden har en ambition och ett driv som tilltalar mig och jag ser verkligen fram emot att tillsammans med kollegorna på ekonomiavdelningen ta vidare det goda arbete som kommunen är känd för, säger Marcus Nilsson.

- Rekryteringsgruppen var eniga i valet av Marcus, med hans bakgrund får vi en ekonomidirektör med lång erfarenhet av kommunal verksamhet. Hans driv och kunskap kommer väl till pass i att fortsätta arbetet med att skapa de bästa förutsättningarna för stadens förvaltningar och bolag att möta stadens invånare, besökare och företag, säger Jonna Myrebris, biträdande stadsdirektör i Helsingborgs stad.

- Marcus Nilsson kommer att få en viktig roll i det stadsövergripande arbetet med att fortsätta att utveckla och driva stadens ambition att vara en kommun i framkant som ska ge alla i Helsingborg högre livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad, säger Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad.

Marcus Nilsson börjar som ekonomidirektör den 21 september.

För mer information:

Jonna Myresbris, biträdande stadsdirektör, tfn: 073-448 50 73

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.