Miljöprisvinnare som jobbar under ytan

Miljöprisvinnare som jobbar under ytan

Vem skulle kunna ana att det låg 23 stycken el-sparkcyklar på botten i Norra Hamnen? Eller att stora mängder fimpar följde med dagvattnet ut i Öresund? Dykare från Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen har under 16 års tid städat stadens hamnar. Idag tog klubben emot Helsingborgs stads miljöpris för sitt arbete.

Mörkt, mystiskt och en alldeles speciell tystnad. Böljande tång och havet som enda sällskap. Att dyka är nästan som att befinna sig ute i rymden, i varje fall om man frågar klubbens ordförande Fredrik Pålsson och dykaren Jonny Magnusson.

Men den drömlika upplevelsen förvandlas allt för ofta till något mer av en mardröm, när havsbottnen blir till en papperskorg.

– När man ser el-sparkcyklar nere på havsbottnen så tänker man, jaha, ska jag ta upp dem idag eller imorgon? För man vet att ingen annan kommer att dra upp dem. Det syns ju inte för alla uppe på land, säger Jonny Magnusson.

Liten klubb som tar stort ansvar

Idag har klubben cirka 200 medlemmar i olika åldrar. Klubbens kärna är dock ungdomsverksamheten. I över 16 år har klubben ordnat städdagar då medlemmar tillsammans städar både på land och i hav.

– Att få stadens miljöpris är stort, för en liten klubb som oss. Vi kämpar verkligen för att få så många ögon som möjligt under vattnet för att visa hur det står till där nere, säger Fredrik Pålsson.

Priset delades ut under en näringslivsfrukost på hotell Marina Plaza som anordnas i samarbete med Företagarna i Helsingborg.

– Det är viktigt att visa att staden behöver samarbeta med ideella krafter för att hjälpas åt med våra gemensamma utmaningar. Livet i havet och under havsytan är inte alltid synligt för oss människor, säger Johan Vesterlund (C), ordförande i miljönämnden.

Idag hittar Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen helt andra saker i havet än vad de gjorde för några år sedan.

– I början såg vi att folk medvetet dumpade skräp och saker i havet. Mycket av det som vi hittar idag har hamnat i havet av misstag. Det kan till exempel handla om take away-muggar som folk lämnat på kajen och som blåser i av misstag, säger Jonny Magnusson.

Vill ha ännu mer fokus på Öresund

Klubben upplever att de får bra stöd från staden och att det finns en positiv anda i arbetet för havsmiljön. Men de önskar att havet lyftes ännu mer.

– Vi har ett helt fantastiskt hav framför oss. Öresund är helt unikt – jämför bara med Östersjön. Man plockar skräp inne i centrum, men allt skräp som hamnar i havet? Varför städar man inte också där, säger Jonny Magnusson.

Juryn motivering:

"Under 16 års tid har ni städat havsbotten och visar år efter år hur havet
blir en slutdestination för mänskliga aktiviteter. Ni lyfter vikten av att ta
vara på livet under ytan och visar hur sårbart havet är. Ni är en förebild
för hur den ideella sektorn kan bidra till en hållbar stad. Ett bevis på att
Helsingborg verkligen behöver samarbeten med ideella krafter för att
hjälpas åt med våra gemensamma utmaningar."

Bakgrund

Helsingborgs stads miljöpris instiftades 2008 för att stimulera miljöengagemanget hos stadens invånare, organisationer och företag. Prissumman är på 50 000 kronor och delas av vinnarna. I juryn för priset sitter presidierna i miljönämnden och stadsbyggnadsnämnden, stadsbyggnadsdirektör Kristina Magnusson, näringslivsdirektör Annette Melander Berg och miljödirektör Henrik Frindberg.

Presskontakter:

Fredrik Pålsson, Ordförande Helsingborgs Sportdykarklubb Delfinen
0733-462148, fredrik.palsson@hsdkdelfinen.se

Johan Vesterlund (C), miljönämndens ordförande
073-047 98 54, johan.vesterlund@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.