MISS LYCKAT by Museum of Failure

MISS LYCKAT by Museum of Failure

Dunkers kulturhus, Helsingborg
1 juni 2018 – 6 januari 2019

Världens mest sålda bil skulle från början ha blivit marshmallows. Företaget Ahlgrens lyckades inte få till rätt recept och smeten blev för seg och hård, men den smakade gott. Man vågade lansera den godisbilen och ett misslyckade blev till en succé som idag är en storsäljande klassiker.
Plastcykeln Itera däremot totalfloppade. Den marknadsfördes som den nya coola, hållbara cykeln tillverkad av samma material som rymdraketer. Den blev en dålig och dyr cykel. Cool blev den inte heller.

Nu är utställningen MISS LYCKAT på plats. Den handlar om produkter och tjänster som på ett eller annat sätt anses misslyckade. Men kan kanske också se dem som bevis på människans nyfikenhet och uppfinningsrikedom, som viktiga (sned)steg i utvecklingen?

Utställningen är producerad av Dunkers kulturhus och bygger på innovationsforskaren Samuel Wests koncept Museum of Failure.

Här får du en snabb rundtur genom utställningen.

Bilder på flickr

Bland utställningens stora antal ”misslyckade” föremål och företeelser – över 70 objekt – får du veta mer om bland annat:

inclair C5
Ett smidigt och billigt sätt att ta sig fram? Knappast. Den batteridrivna trehjulingens motor klarade sig knappt uppför en backe utan att man trampande. Och man var oskyddad mot regn och rusk. C5 tillverkades under 1985.
Sinclair C5 på YouTube

Olestra/Olean
För att skapa magrare chips användes 1996 fettsubstitutet Olestra istället för olja. Det gjorde produkten fri från fett och kalorier. Men tillverkarna var tvungna att märka chipsen med en varning för diarré.

Sound Burger/Mister Disc
I konkurrens med Sonys omåttligt populära Walkman lanserades den portabla LP-spelaren i början av 80-talet. Till skillnad från en Walkman måste Sound Burger stå stilla på en plan yta för att kunna spela musik.
Sound Burger på YouTube

Itera
”Gjord av samma material som rymdraketer, satelliter och jetflygplan.” Så lät reklamen när plastcykeln Itera kom 1982. Men cykeln var ostadig och blev fem gånger så dyr som tänkt. Bara 15 000 cyklar tillverkades, trots att dåvarande Statsföretag AB ”höll i styret”.
Missyckande och misslyckande förresten, inte varje cykel har hamnat på frimärke i Tanzania eller bildat en egen engelsk cykelförening.
En detaljstudie av och en cykeltur med Itera på YouTube

Nintendo PowerGlove
Den futuristiska, cyborgliknande kontrollen till Nintendo Entertainment System levde inte upp till förväntningarna. Den var långsam och gjorde det svårt att styra spelet. PowerGlove fanns bara 1989–1990. Filmrepliken "I Love the Power Glove, it's so bad" i The Wizard/Gameboy vändes till ett skämt på internet.
Historien om krafthandsken får du här på YouTube

Ahlgrens bilar
Världens mest sålda bil skulle från början ha blivit marshmallows. Ahlgrens lyckades inte få till rätt recept och smeten blev för seg och hård men både godare och populärare, en succé. Som minnesgoda och aningen lomhörda biobesökare minns ”fanns det bara ett sätt att stoppa dem. I munnen!

Du möter också en strömförande ansiktsmask, en cd-spelare med doft, Harley Davidson-parfym, grön ketchup, genomskinlig Crystal Pepsi, pennor för kvinnor och en orgasmvibrator för påstådda hysterikor.

Men det slutar inte där, utställningen innehåller mångfalt fler knasiga, roliga, tankeväckande och kanske rörande bevis på människans innovationsförmåga.

Daniel Falkman Fredriksson är grafisk formgivare för utställningen.

Mer om MISS LYCKAT vet utställningsproducenten och formgivaren Emma Having, som också är chef för Dunkers utställningar och scenkonst samt utställningspedagogen Tora Schlyter.

I stället för en audioguide kan man ladda ner Guide Helsingborg från appstore eller Google Play och få veta en massa som man inte visste förut om utställningsföremålen.

Kontakter sker enligt nedan:
Emma Having
emma.having@helsingborg.se

Tora Schlyter
+46 (0)73-231 52 58
tora.schlyter@helsingborg.se

Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.