Nordisk salong 2014

Stor konstsatsning i Helsingborg

Hösten 2014 genomförs på Dunkers kulturhus i Helsingborg för första gången en stor jurybedömd konstsalong med konstnärer från hela Norden inklusive Grönland.
NORDISK SALONG 2014 innefattar en jury om fyra personer, som också är framstående representanter för nordiskt konstliv.
Anmälningstiden startar 1 januari 2014 och avslutas 31 juli. Utställningen öppnar 24 oktober 2014, då det också delas ut tre stipendier av betydande värde i tre olika kategorier.

Helsingborgs konstförening i samarbete med Dunkers kulturhus arrangerar för första gången en jurybedömd nordisk konstsalong som riktar sig till alla konstnärer som är bosatta i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Färöarna, Grönland och Åland. Utställningen blir ett unikt tillfälle att visa vad den nordiska samtidskonsten förmår.
NORDISK SALONG 2014 vänder sig till konstnärer som är verksamma inom måleri, skulptur, grafik, video, foto, installation eller textil. Samtliga verk ska vara till salu och försäljning kommer att pågå under hela utställningsperioden.

Juryn består av:
Magne Furuholmen, konstnär, artist, Norge
Kirse Junge-Stevnsborg, konstnärlig ledare, Den Frie Udstillingbygning, Köpenhamn, Danmark
Bo Nilsson, konsthallschef, Artipelag Stockholm, Sverige
Synnöve Rabb, kulturredaktör, Hufvudstadsbladet, Helsingfors, Finland

Se presentation av jurymedlemmarna på www.nordisksalong.se

Från och med 1 januari 2014 kl 00.01 finns ansökningshandlingar att ladda ner via:
www.nordisksalong.se
www.dunkerskulturhus.se
www.helsingborgskonstforening.se

Sista anmälningsdag är 31 juli 2014. Antagna konstnärer meddelas senast 5 september. Utställningen har vernissage fredag 24 oktober kl 18.00–20.00 och pågår under perioden 25 oktober 2014 – 11 januari 2015.

Kontakt Helsingborgs konstförening:
Sofia Orre