Nordvästra Skåne satsar på utbildning mot arbetslöshet

Nordvästra Skåne satsar på utbildning mot arbetslöshet

16 november arrangerar Vuxenutbildning Helsingborg, kommunerna i Familjen Helsingborg och Arbetsförmedlingen en gemensam utbildningsmässa. Att behovet av denna insats är stort visar två tidigare mässor som varit uppskattade och välbesökta. Samtidigt som många i Skåne saknar grundskole-, gymnasie- eller yrkesutbildning har arbetsgivarna svårt att hitta rätt kompetens. Att utbilda sig är därför ett klokt val, men att studera i vuxen ålder är inte alltid självklart. Det finns många funderingar kring bland annat studietakt och ekonomin.

Alla intresserade i nordvästra Skåne är välkomna och det är inget krav att vara arbetssökande.

Tid: Fredag 16 november klockan 10-13

Plats: Arbetsförmedlingen, Södergatan 39, Helsingborg

Seminarier:

10.30-11.15. Var finns jobben? Arbetsförmedlingen berättar om arbetsmarknadsläget och bristyrken.

11.30-12.15. Studieekonomi och vägledning. Studie- och yrkesvägledare berättar om ekonomi vid studier och vilket stöd och vägledning som finns inför studier.

På plats finns alla som erbjuder vuxenutbildning i Familjen Helsingborg (Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga), arbetsmarknadsutbildningar i Skåne samt yrkeshögskolor och folkhögskolor från Nordvästra Skåne.

I oktober var antalet arbetslösa i Skåne med högst förgymnasial utbildning, drygt 20 053 personer, det vill säga nästan 34 procent av samtliga arbetslösa. Arbetslösheten för denna grupp var 26,7 procent. Arbetslösheten för personer med gymnasieutbildning var 7,6 procent och för personer med eftergymnasial utbildning 6,2 procent.

– Nu är arbetsmarknaden stark, men utbildning är en bra investering även om efterfrågan minskar framöver. Ett bra tips vid utbildningsval är att kombinera intresse och yrkesområde med bra framtidsutsikter, säger Camilla Rejdvik-Pålsson, arbetsförmedlingschef i Helsingborg Höganäs.

– Även om arbetsmarknaden är god står alltför många utanför. Samtidigt har arbetsgivare svårt att få tag i rätt personal. Här har vuxenutbildningen en viktig roll när det gäller att utbilda för företagens behov, säger Anna Jähnke (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

– Vuxenutbildningen erbjuder många olika studievägar i Skåne som leder till jobb. Jag hoppas att många kommer till utbildningsmässan och blir inspirerade. Kompetensförsörjning är en av stadens stora utmaningar. Om fler som står långt från arbetsmarknaden kan få den kompetens som arbetsgivarna söker, kan vi råda bot på matchningsproblematiken och sänka arbetslösheten, säger Jesper Theander, arbetsmarknadsdirektör på arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborgs stad.

För kommentarer:

Cecilia Eliasson, leverantörsuppföljare, Arbetsförmedlingen, 010-486 85 09

Annika Andersson, enhetschef verksamhetsområde vuxenutbildning, 042-10 73 64, 0732-31 13 84

Anna Jähnke, ordförande arbetsmarknadsnämnden (M) och kommunalråd, 073-231 12 93

Jesper Theander, arbetsmarknadsdirektör arbetsmarknadsförvaltningen, 073-390 96 69

Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, pressekreterare, Arbetsförmedlingen, 010-486 9720

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.