Nu börjar arbetet för Nordisk Salong 2021 i Helsingborg

Nu börjar arbetet för Nordisk Salong 2021 i Helsingborg

För tredje gången genomförs konceptet Nordisk Salong, som är öppen för ansökningar från alla de nordiska länderna. Det är en jurybedömd utställning som har ambitionen att visa upp ett urval av den samtida nordiska konsten. Bakom arrangemanget står Helsingborgs konstförening och Dunkers kulturhus.
Öppning av utställningen sker 3 december 2021 på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Etablerad eller nyutexaminerad, professionell eller amatör – alla födda 2003 eller tidigare inbjuds att skicka in verk inom tio kategorier: måleri, teckning, skulptur, textil, film, foto, grafik, installation, performance och blandteknik.

Helsingborgs konstförening arrangerade under många årtionden på 1900-talet en vårsalong i staden, och har en lång erfarenhet av denna utställningsform.
Efter ett antal år utan salonger tog föreningen initiativet till en Nordisk Salong. Den första arrangerades 2014 och den andra 2017, och då, liksom nu, skedde det i samarbete med Dunkers kulturhus.

De båda tidigare nordiska salongerna har lockat ett stort antal konstnärer och även publiken har strömmat till.
Inför Nordisk Salong 2021 är förhoppningen att intresset ska bli minst lika stort som tidigare och att fler konstnärer utanför Sverige ska söka.

Salongen kan för många unga utövare bli vägen in i konstvärlden. För den redan etablerade konstnären blir salongen en möjlighet att visa sina verk i ett annorlunda och nytt sammanhang. Här hämtar dagens salong inspiration från de tidigaste Parissalongerna som en gång i tiden blev så banbrytande och gränsöverskridande.

– För oss på Dunkers kulturhus är det viktigt att samverka med det lokala kulturlivet. Jag vill se det som att vi tillsammans med föreningen gör något ingen av oss hade klarat på egen hand. Att 1+1 blir 3 helt enkelt, säger Fredrik Öjbro från Dunkers kulturhus.

– Det är en stor glädje att tillsammans med Dunkers kulturhus ha möjligheten att samla samtidens konstnärer till en stor konsthändelse i gränsstaden Helsingborg, i hopp om att se konsten spränga alla gränser, säger Christel Knappe från Helsingborgs konstförening.

Efter nyår och fram till och med 31 juli 2021 kan konstnärer skicka in sina verk. Därefter kommer verken att bedömas av en jury bestående av

Pontus Kyander, Finland
Helene Nyborg Bay, Danmark
Svein Ingvoll Pedersen, Norge
Olöf Kristin Sigurdardottir, Island

Utställningen öppnar 3 december 2021.

Mer om ansökningsförfarande, tekniska specifikationer och om salongen i stort finns att läsa på www.nordisksalong.se

Arrangemangskontakter:
Christel Knappe
Ordförande i Helsingborgs Konstförening
+46 (0)706-73 14 38
info@christelknappe.com

Fredrik Öjbro
Dunkers kulturhus
Avdelningschef för BoostHbg, Utställningar & Pedagogik, Scenkonst & Arrangemang samt Spektra
+46 (0)732-31 15 60
fredrik.ojbro@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.