Ny i stan? Gå med i en förening!

Ny i stan? Gå med i en förening!

Vad gör man på fritiden som nyinflyttad i Helsingborg? Det kan vara svårt att veta för den som är ny i stan eller kommer från ett annat land. Att gå med i en förening är ett bra sätt att få en rolig fritid, träffa nya människor och få nya nätverk. Det finns 250 olika föreningar i Helsingborg. Ett fyrtiotal av dem kommer till Idrottens Hus den 19 mars och berättar om vad de kan erbjuda.

Det är allt från till exempel idrottsföreningar som sysslar med fotboll, handboll, cykling eller kampsport till miljö- och kulturföreningar, stadsdelsmammorna, Röda korset med flera.

Tid och plats: Måndagen den 19 mars klockan 10:00-14:00 på Idrottens Hus, Mellersta Stenbocksgatan, Helsingborg.

Dagen är kostnadsfri och det krävs ingen föranmälan. Alla som deltar har fritt inträde till idrottsmuseet.

Aktivitetsdagen riktar sig till alla som är nya i stan, men framför allt till nyanlända och de som studerar på sfi, svenska för invandrare.

– Men även de som har bott här en längre tid och är nyfikna på föreningslivet är givetvis välkomna. Genom att engagera sig i en förening ökar möjligheterna till gemenskap och nya kontakter. Ett bra sätt att lära känna vårt samhälle, säger integrationshandläggare Kerstin Stöckl.

Aktivitetsdagen brukar arrangeras en gång om året, men 2017 var det ett uppehåll.

Arrangörer är arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborgs stad i samarbete med HISO (Helsingborgsidrottens samorganisation).

För mer information, kontakta:
Kerstin Stöckl, integrationshandläggare, 042-10 50 97

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.