På lördag inviger vi den upprustade parken i Mörarp

På lördag inviger vi den upprustade parken i Mörarp

Nu är upprustningen av grönområdena i Mörarp klar och det vill vi fira med en invigning lördagen den 7:e oktober. På programmet står bland annat lök- och ekplantering, musik, graffiti-workshop, tipspromenad och trädguidning. Vi bjuder på fika mellan klockan 11:00 och 13:00 vid parken bakom Mörarps skola. Alla är varmt välkomna till invigningen.

Våren 2016 bjöd vi in skolan och hembygdsföreningen till dialog kring hur vi tillsammans kunde förbättra grönområdena och öka tryggheten i Mörarp. Utifrån elevernas synpunkter har vi bland annat förbättrat utemiljön i grönområdena vid Mörarps skola och planterat 50 000 vårlökar tillsammans med skolbarnen. Vi har även jobbat med att öka tryggheten i parken genom till exempel bättre belysning, trädbeskärning, nya mötesplatser, upprustad lekplats med nya lekredskap samt en kombinerad motions- och träningsslinga. Hållpunkter för invigningen följer:

• 11:00 Lökplantering och Graffiti-workshop.
  • 11:30 Invigning med Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande som officiellt inviger den upprustade parken genom att dagen till ära plantera en ek på kullen.
  • 12:00 Trädguidning med Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare.

- Vi har skapat ett nytt aktivitetsstråk, nya mötesplatser och tillfört mer grönska i parken. Vi har också utvecklat en områdeslekplats där fler åldersgrupper kan vistas samtidigt. Det känns väldigt bra eftersom arbetet har vuxit fram i samarbete med skolans elever i Mörarp, säger Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare på stadsbyggnadsförvaltningen.

- Våra stationssamhällen spelar en viktig roll när vi utvecklar Helsingborg som helhet och ska vara platser för både besökare och ortsbor. Nu firar vi att utemiljön i Mörarp har blivit trevligare, tryggare och mer inbjudande, säger Christian Orsing, stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Med lök- och trädplantering vill vi tillsammans med Mörarpsbor försköna och inviga de nya grönområdena. Läs gärna mer och se programmet för invigningen på helsingborg.se och om helsingborg.se/gronarehelsingborg

Välkommen!

För mer information kontakta:
Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande
Tel: 0703-01 07 26, e-post: christian.orsing@helsingborg.se