Pressinbjudan: Badplatsen på Råå Vallar blir mer tillgänglig

Tisdag 4 juni klockan 15.30-16.30 vill vi uppmärksamma att badplatsen på Råå vallar har blivit mer tillgänglig för badgästerna. Sedan den 1 maj finns en 30 meter lång ramp med räcke för att underlätta för personer som behöver extra stöd när de går upp och ner från vattnet.

Inför badsäsongen 2019 har vi jobbat med att öka tillgängligheten på Råå vallar. Den största nyheten är att vi har byggt en ramp som ska göra badgången upp och ner från vattnet enklare. Badgången består av en 30 meter lång ramp med en lätt lutning med ordentliga räcken på båda sidor. Rampen är på plats under hela bryggsäsongen som varar mellan 1 maj och 30 september. Liknande ramper finns även på Rydebäck, Gröningen och Vikingstrand.

Under tisdagseftermiddagen är stadsbyggnadsnämndens ordförande Christian Orsing på plats för att säga några ord om tillgänglighetsanpassningarna vid badplatsen. Staden bjuder även de 100 första besökarna på kaffe och glass.

– Våra offentliga platser är till för alla och vi strävar därför för att göra dem så tillgängliga som möjligt. I det här specifika fallet landade vi i att bygga en ramp för att underlätta och öka tillgängligheten till badplatsen, säger Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Vi hoppas att den nya badgången, som vi har tagit fram i samarbete med De handikappades Samarbetskommitté, ska gör strandbesöken på Råå vallar ännu enklare. Nu får gärna sommarvädret komma och sätta igång årets badsäsong, säger Elisabet Lindberg, strandansvarig på stadsbyggnadsförvaltningen.

Tid: Tisdag 4 juni klockan 15.30–16.30
Plats: Råå vallar, Råå.

För mer information kontakta:
Elisabet Lindberg, strandansvarig på stadsbyggnadsförvaltningen
Tel: 042-10 25 39, e-post: elisabet.lindberg@helsingborg.se