Pressinbjudan: Invigning av minnesplats för utlandsveteraner på utkiksplats i Norra hamnen

På lördagen den 26 maj mellan klockan 15:00 och 16:00 håller Helsingborgs stad och Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna en ceremoni för att minnas och hedra utlandsveteraner på utkiksplatsen i förlängningen av Kvickbron i Norra hamnen. Välkommen!

Bakgrunden till minnesplatsen för utlandsveteraner är att den svenska regeringen beslutade att göra veterandagen den 29 maj till allmän flaggdag. Beslutet togs i maj 2017 vilket innebär att årets veterandag blir den första officiella flaggdagen till minne av veteraner i Sverige. Den 29 mars 2018 beslutade kommunfullmäktige i Helsingborg att en centralt belägen minnesplats för våra veteraner i Helsingborg skulle anordnas.

Med minnesplatsen vill Helsingborgs stad inför flaggdagen den 29 maj hedra personer som på något sätt har deltagit, eller deltar, i nationella eller internationella, militära eller civila humanitära operationer.

– Många helsingborgare och skåningar har deltagit i fredsfrämjande och humanitära insatser och är veteraner. Genom minnesplatsen skapar vi en plats där vi kan samlas för att hedra och minnas deras insatser för vår allas fred och frihet, säger Mats Sander (M), kommunfullmäktiges ordförande.

– Oavsett vilken eller vilka internationella insatser man som veteran deltagit på har vi alla våra högst personliga upplevelser. Att få en plats dit man kan gå för att hedra kamrater från hela världen och minnas sin tid under tjänstgöringarna är värt mycket. Veteranminnesplatsen i Helsingborg kommer att bli en sådan plats. Med sin placering på Parapeten med utsikt över havet och horisonten, blir den unik i sitt slag. Oavsett om man är ensam eller flera tillsammans, oavsett årstid ligger den på en av stadens bästa och vackraste platser. Den kommer att bli mycket uppskattad, säger Carl Wachtmeister, ordförande i Skåne i Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF).

Programpunkter:

15:00 Invigningstal av Mats Sander (M), kommunfullmäktiges ordförande
15:15 Avtäckning av minnesplats
15:20 Tal av Sverker Göranson, Ordförande Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.
15:30 Sånguppträde

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF) kommer före invigningen genomföra en marsch genom centrala Helsingborg från Stadsparken till den blivande minnesplatsen.

För mer information kontakta:

Sara Schlyter, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 042-10 57 02, e-post: Sara.Schlyter@helsingborg.se

Mats Sander (M), kommunfullmäktiges ordförande
Telefon: 042 - 10 50 85, e-post: mats.sander@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.